Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

EAL

SmartCell

Regio Control Veldt

ASIS

Akuvox

Optex

Crown Security Services

Brivo

Sequrix

CSL

CDVI

PG Security Systems

VEB

i-Pro

Hanwha Vision Europe

HID

Bosch Security Systems

VideoGuard

Alphatronics

Aritech

Multiwacht

Lobeco

IDIS

Avigilon Alta

Network Optix

Seris

BHVcertificaat.online

Ajax Systems

Seagate

Eizo

Advancis

Genetec

2N

Uniview

Distri Company

ASSA ABLOY

MOBOTIX

NIBHV

Top Security

VVNL

Connect Security

Add Secure

Securitas

ADI

ARAS

VGN Group

Secusoft

Service Centrale Nederland

OSEC

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Gold-IP

Paxton

Trigion

Nenova

Alarm Meldnet

Dero Security Products

Paraat

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

Kidde Commercial

Intrasec

VBN

Milestone

SOBA

HD Security

NetworxConnect

G4S

Bydemes

Centurion

VAIBS

SmartSD

Masset

Unii

Dienst bepaalt vaak of hulpverlener herhaald slachtoffer wordt

10 oktober 2024
Redactie
15:51

Slechts een klein deel van de hulpverleners wordt opvallend vaak slachtoffer van agressie en geweld, ziet de Taskforce Onze hulpverleners. Bureau DSP onderzocht, in opdracht van het WODC, wat kan voorspellen of een medewerker bij een publieke dienst meerdere malen slachtoffer wordt. En wat dit kan voorkomen.

Het blijkt dat de individuele eigenschappen van een medewerker minder bepalend zijn dan werd gedacht. Vooral belangrijk is of er risicovolle diensten worden gedraaid, zoals begeleiding bij voetbalwedstrijden, handhaving van overtredingen van uitgaanspubliek of diensten tijdens de jaarwisseling. Maatregelen tegen herhaald slachtofferschap kunnen dus beter worden gericht op werkgeversorganisaties, functies en teamleiders dan op de slachtoffers zelf.
De registratie van (herhaald) slachtofferschap vindt niet bij alle beroepsgroepen op dezelfde manier plaats en is niet compleet. Er zijn binnen de drie beroepsgroepen verschillende mogelijkheden ingericht om incidenten te melden, registreren en hier aangifte van te doen maar de bereidheid om dit ook te doen blijkt beperkt. De daadwerkelijke omvang van herhaald slachtofferschap is daarom onduidelijk.

Factoren bij herhaald slachtofferschap
In interviews wordt maatschappelijke verharding door alle drie de beroepsgroepen het vaakst genoemd als externe verklarende factor van herhaald slachtofferschap. Wat dit precies betekent en of dit samenhangt met herhaald slachtofferschap is echter lastig te beschrijven en aan te tonen. Daarnaast wijzen de drie beroepsgroepen met name naar bepaalde functie gerelateerde indicatoren die risico-verhogend zouden zijn. Zo komen medewerkers die bepaalde diensten draaien en vaak worden ingezet op het afhandelen van noodhulp- en overlastmeldingen, of op piekmomenten werken zoals met de jaarwisseling, vaker in aanraking met agressie en geweld. Vanwege deze risicodiensten komen de medewerkers ook vaker en sneller in aanraking met risicovolle doelgroepen zoals uitgaanspubliek, voetbalsupporters, personen met onbegrepen gedrag en demonstranten. Vanwege het feit dat deze risicovolle diensten, de onderzoekers noemen dit de ‘hot shifts’, vaker aan bepaalde (jonge) medewerkers worden toebedeeld, worden ze ook vaker slachtoffer van agressie en geweld, de zogenoemde ‘hot victims’.

Verschillen per beroep
Er zijn wel verschillen tussen enerzijds de politie en boa’s en anderzijds de brandweer. Bij de eerste groep komt herhaald slachtofferschap onder bepaalde functies regelmatig voor en zijn vooral maatschappelijke ontwikkelingen en het type dienst de belangrijkste indicatoren. Bij de brandweer is minder sprake van slachtofferschap van agressie en geweld en niet tot nauwelijks van herhaald slachtofferschap. Bij deze beroepsgroep kon herhaald slachtofferschap in de vorm van een patroon dan ook niet worden aangetoond. Voorspellende indicatoren beperken zich tot het tijdstip waarop een dienst plaatsvindt, zoals oud en nieuw, en tot bepaalde stedelijke wijken.

Aanbevelingen
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek en de suggesties uit het veld doen de onderzoekers een drietal aanbevelingen:
Zorg voor eenduidige slachtofferregistratie en vereenvoudig het registratie- en aangifteproces voor in ieder geval boa’s en brandweer. En zorg voor tijdige en adequate opvolging. Daarmee verbetert het zicht op de omvang en vormen van herhaald slachtofferschap en kan passend beleid worden ontwikkeld door werkgevers.
Houd rekening met maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het toenemende aantal demonstraties en de gewelddadige confrontaties hierbij, en de risicofactoren van bepaalde diensten – de hot shifts. Dit kan bijvoorbeeld door gerichter te trainen op lokale omstandigheden en (nieuwe) risicofactoren die daarbij komen kijken.
Versterk de rol van teamleiders in de zorg voor medewerkers, specifiek voor herhaalde slachtoffers. Door teamleiders een grotere rol te geven in preventie en nazorg, kan beter worden ingespeeld op de specifieke behoeften van medewerkers, wat victim blaming voorkomt en de effectiviteit van maatregelen verhoogt.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Videoguard

Distri Company

Suricat

Seagate

Wordt een partner