Douane onderschept steeds meer namaakartikelen

Vooral omdat door de coronacrisis steeds meer online wordt besteld, ziet de douane een flinke toename van het aantal namaakartikelen. Daarbij gaat het om merkkleding, sieraden en speelgoed, maar ook om sigaretten en zelf medicijnen, zo meldt de NOS

In 2018 werden nog 400.000 nagemaakte artikelen onderschept. In 2020 was dat aantal ruim verdubbeld tot 850.000 stuks. In 2019 waren het er overigens bijna 2 miljoen, maar dat kwam door één reusachtige zending nagemaakte medicijnen. Dit jaar zijn tot nu toe 211.000 namaakartikelen aangetroffen. Daarbij gaat het vooral om kleine zendingen, die per post zijn besteld. Producten als schoenen, kleding en lederwaren en merken als Gucci, Louis Vuitton en Rolex zijn het populairst. Vooral via grote Aziatische webwinkels zijn de producten eenvoudig te bestellen.

Moeilijker om op te treden
React is een organisatie die namens fabrikanten als Apple, Philips, L’Oréal en Versace optreedt tegen merkvervalsing. Directeur Ronald Brohm zegt dat het steeds moeilijker wordt om op te treden, omdat de handel rechtstreeks tussen fabrikant/exporteur en consument loopt. Daarmee valt de controlerende functie van de distributieketen weg. En doordat veel niet-essentiële winkels geruime tijd gesloten zijn geweest, ontstond meer vraag naar online leverbare producten, waar fabrikanten van namaakartikelen handig op inspeelden. Volgens Brohm gingen zelfs officiële fabrikanten aan de malafide handel leveren, omdat door de winkelsluitingen de vraag grotendeels wegviel. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) berekende op basis van cijfers uit 2016 dat 3,3 procent van de wereldhandel uit namaakproducten bestaat. Inmiddels zal dat percentage hoger zijn.

Deel dit artikel via: