Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Advancis

Secusoft

Milestone

VAIBS

Traka ASSA ABLOY

G4S

Paralax

Genetec

VisionPlatform.ai

SmartSD

ADI

Unii

Gold-IP

VVNL

HID

MOBOTIX

Intrasec

2N

Crown Security Services

CSL

Sequrix

Regio Control Veldt

Masset

Hikvision

Service Centrale Nederland

Top Security

Multiwacht Security

LUGN

Trigion

SMC Alarmcentrale

Paraat

CDVI

Alarm Meldnet

Uniview

IDIS

Seris

NIBHV

VEB

ASSA ABLOY

ARAS

HD Security

Van Dusseldorp Training

Eagle Eye Networks

Hanwha Vision Europe

Securitas

Network Optix

ASIS

Bosch Security Systems

Teletek

Lobeco

VGN Group

Ajax Systems

Centurion

OpenEye

Akuvox

Add Secure

OSEC

Nenova

Distri Company

SmartCell

Brivo

Aritech

Synguard

MPL

Optex

Kidde Commercial

Eizo

Bydemes

Alphatronics

VBN

SOBA

Paxton

Connect Security

BHVcertificaat.online

Seagate

i-Pro

Driekwart COA-medewerkers heeft last van ongewenst gedrag

19 september 2023
Redactie
05:32

Het COA deed begin dit jaar een onderzoek naar de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en werkbeleving van de medewerkers. Hoewel 84 procent tevreden tot zeer tevreden is, heeft driekwart van de medewerkers één of meerdere keren te maken gehad met ongewenst gedrag van een bewoner. Bij 29 procent was sprake van een vorm van ongewenst gedrag op de werkvloer.

Milo Schoenmaker, bestuursvoorzitter COA: “Ondanks de coronapandemie en de crisis in de asielopvang, geeft het merendeel van de COA-medewerkers aan het werk met tevredenheid, bevlogenheid en betrokkenheid te doen. Dankzij hun tomeloze inzet is de opvang en begeleiding van asielzoekers mogelijk. Maar ongewenst gedrag tast het werkplezier aan en zorgt voor veel stress. Het is onacceptabel dat medewerkers, die vaak al een hoge werkdruk ervaren, hier last van hebben. De komende tijd blijven we daarom doorgaan met de ingezette verbetering van de veiligheid en aanpak van ongewenst gedrag.”

Werken aan verbetering
De uitslag van het PSA-onderzoek geeft het COA handvatten om verder te bouwen aan een sterke organisatie. Het COA gaat aan de slag met de aanbevelingen uit het rapport. Zo wordt op team- en locatieniveau ongewenst gedrag van zowel bewoners als collega’s onderling aangepakt. Het onderwerp bespreekbaar maken in teams is de eerste prioriteit. Daarnaast werkt het COA aan de verbetering van de informatievoorziening en de nodige ICT-infrastructuur die goede samenwerking en communicatie faciliteert. Ook gaat het COA verder met het programma dat in 2022 is gestart om de situatie rond overlastgevende bewoners te verbeteren. Dit programma heeft tot doel een veilige woon- en werkomgeving voor bewoners, medewerkers en omgeving te creëren. Onder andere door het vroegtijdig signaleren van onbegrepen en-/of overlastgevend gedrag, door preventieve begeleiding, activering en andere maatregelen. Ook zijn er extra initiatieven gestart zoals de pilot kwaliteitsimpuls, verzorgt het COA trainingen omgaan met agressie en is er een online spreekuur ‘omgaan met overlastgevend gedrag’.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

SequriX

Distri Company

Boon Edam

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner