Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Regio Control Veldt

Secusoft

Avigilon Alta

Eizo

VVNL

PG Security Systems

Masset Solutions

Network Optix

i-Pro

ASIS

Alarm Meldnet

Brivo

Crown Security Services

Uniview

HID

20face

Gold-IP

OSEC

Genetec

Milestone

G4S

VAIBS

Optex

Alphatronics

HD Security

Paxton

IDIS

Nenova

SMC Alarmcentrale

Kiwa

CardAccess

Hikvision

Multiwacht

Dero Security Products

CSL

VideoGuard

ASSA ABLOY

Securitas

Advancis

ADI

Eagle Eye Networks

Explicate

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

VEB

CDVI

Connect Security

Top Security

Oribi ID Solutions

Bydemes

NIBHV

VBN

SmartCell

Unii

DZ Technologies

Akuvox

2N

Centurion

Hanwha Vision Europe

ARAS

Seris

Aritech

NetworxConnect

Paraat

Bosch Security Systems

EAL

SOBA

SmartSD

Seagate

BHVcertificaat.online

Ajax Systems

Service Centrale Nederland

Lobeco

Trigion

Add Secure

Dwangsom voor websitebouwer van malafide slotenmakers

16 maart 2022
Redactie
07:22

Het online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten en moet daarom van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een dwangsom betalen van 89.000 euro. Het bedrijf bouwde onder andere websites voor spoeddiensten, zoals slotenmakers die klanten met torenhoge rekeningen confronteren.

Het online marketingbedrijf Allfree misleidt nog steeds consumenten. Daarom moet het bedrijf de dwangsom van 89.000 euro betalen. Allfree heeft misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten. Vorig jaar juli eiste de ACM dat het bedrijf daarmee zou stoppen. Anders zou het tien weken lang een dwangsom per week moeten betalen. Allfree was aan het eind van die tien weken nog steeds niet gestopt met de misleidende websites. Daarom gaat de ACM de maximale dwangsom innen.

Extra kwetsbaar
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten mogen niet worden misleid. En al helemaal niet als ze in een spoedsituatie zitten en daarmee extra kwetsbaar zijn. Allfree heeft wel aanpassingen gedaan, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.”

Eisen
Online marketingbedrijf Allfree bouwt websites en maakt voor deze websites ook reclame. Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree klanten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree informatie over de aanbieders zou vermelden, duidelijk en eerlijk zou zijn over de rol van de aanbieder en over de dienst en zou stoppen met onterechte vermeldingen van keurmerken. Het is bij sommige websites van het bedrijf niet duidelijk welk bedrijf de klus gaat uitvoeren. Gebleken is dat dit soms gebeurt door bedrijven die slecht werk leveren en de klant onder druk veel te hoge rekeningen laten betalen. De ACM wil voorkomen dat consumenten slachtoffer worden van bedrijven die misbruik maken van de situatie. Dat gebeurt met de dwangsom, maar ook met het opleggen van boetes, het uit de lucht halen van websites en het blokkeren van telefoonnummers. Daarbij wordt samengewerkt met de politie, de Stichting Internet Domein Namen (SIDN), het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en buitenlandse toezichthouders. Ook heeft de ACM nauw contact met fraudeteams van banken, zoekmachines zoals Google en met de brancheorganisatie van slotenmakers.

De ACM en de digitale economie
De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Mensen en bedrijven moeten worden beschermd tegen online misleiding en marktmacht. Consumenten moeten met vertrouwen gebruik kunnen maken van de digitale economie. Om misbruik van machtsposities aan te pakken doet de ACM onderzoek en kan bedrijven sancties opleggen, waaronder boetes en lasten onder dwangsom. Daarnaast heeft de ACM onder meer een leidraad ‘bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die leidraad is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding. De leidraad vormt de basis voor onderzoek en handhaving door de ACM. Op die manier laat de ACM ook online markten goed werken voor mensen en bedrijven.

Reactie Allfree
Het bestrafte bedrijf zegt met verbijstering en onbegrip kennis te hebben genomen van de dwangsom die ACM heeft opgelegd. Directeur Kars Potze: “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.” Potze zegt al ruim 20 jaar actief te zijn en dat er in die tijd nog nooit een schriftelijke klacht is ingediend over misleiding of oplichting van klanten als gevolg van zijn diensten, of die van klanten. Alle slotenmakers met wie het bedrijf samenwerkt zouden op Google een beoordeling van 4,4 sterren of hoger hebben. “Al in 2014 hebben wij initiatieven ontplooid in de slotenmakerbranche om misleiding door derden tegen te gaan”, vervolgt Potze. “Er is ontzettend veel tijd gestoken in de aanpassingen van de websites. We hebben onze aanpassingen diverse keren ter toetsing naar de ACM gemaild, maar hierop nooit een inhoudelijke reactie gekregen, buiten ‘dat het er overwegend positief uitziet’. Als men ons had aangegeven welke pagina nog niet voldoet, hadden we ook daar actie op kunnen ondernemen.”

De volledige reactie van Allfree is hier te lezen.

Informatie voor consumenten
Consumenten die een slotenmaker of andere spoeddienst willen inhuren, vinden op consuwijzer.nl tips waar ze op moeten letten als ze een betrouwbare aanbieder zoeken.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Aritech

Videoguard

Seagate

Suricat

SequriX

Wordt een partner