E-bikes wegens diefstal moeilijker te vezekeren
Verzekeraars verscherpen de voorwaarden voor de verzekering van elektrische fietsen tegen diefstal, zo meldt het AD. De ANWB vereist nu een tweede slot en heeft een eigen risico ingevoerd. Deze maatregelen zijn genomen omdat het aantal diefstallen van elektrische fietsen toeneemt. Fatbikes en sommige bakfietsen zijn al helemaal niet meer te verzekeren.
“Door een eigen risico in te voeren, willen we onze fietsverzekeringen betaalbaar houden”, zegt een ANWB-woordvoerder. Het eigen risico bedraagt 5 procent van het verzekerde bedrag. Volgens de ANWB is de kans op diefstal van een e-bike in drie jaar tijd met 41 procent gestegen. In het afgelopen jaar werden bij de politie zo’n 90.000 fietsdiefstallen gemeld.
500 euro eigen risico bij Univé
Univé experimenteert ook met de invoering van een eigen risico. Bij deze verzekeraar is het aantal claims voor gestolen elektrische fietsen in vier jaar tijd verdrievoudigd. Klanten kunnen bij Univé kiezen voor een vrijwillig eigen risico tot 500 euro in ruil voor een lagere premie.
Het AD meldt verder dat vrijwel alle verzekeraars hun premies hebben verhoogd. Een elektrische fiets kost vaak enkele duizenden euro’s, een bedrag dat verzekeraars moeten uitkeren bij diefstal. In het afgelopen jaar werd voor 621 miljoen euro aan fietsverzekeringen afgesloten.
Fatbikes en Urban Arrow bakfietsen geweigerd
De ANWB besloot vorig jaar volledig te stoppen met de verzekering van fatbikes vanwege de hoge diefstalkans. In Amsterdam bijvoorbeeld, is de kans op diefstal van een fatbike 90 procent. Ook andere grote verzekeraars bieden geen dekking meer voor fatbikes. Daarnaast worden de bakfietsen van Urban Arrow door sommige verzekeraars geweigerd.
Met deze aanscherpingen hopen verzekeraars de premies betaalbaar te houden en het aantal diefstalclaims te beperken, terwijl eigenaren van elektrische fietsen gestimuleerd worden om extra maatregelen te nemen om diefstal te voorkomen.