Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seagate

Nenova

SmartSD

CSL

Alarm Meldnet

G4S

Unii

VGN Group

Regio Control Veldt

Crown Security Services

NIBHV

Aritech

Seris

Secusoft

Distri Company

Kidde Commercial

Centurion

Service Centrale Nederland

VVNL

HD Security

Securitas

VEB

Akuvox

Bosch Security Systems

CDVI

VAIBS

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

Advancis

VBN

Ajax Systems

Intrasec

SmartCell

Alphatronics

Paralax

Hanwha Vision Europe

Bydemes

ASSA ABLOY

Hikvision

Add Secure

Genetec

IDIS

MOBOTIX

EAL

Trigion

Eizo

Paraat

SOBA

Gold-IP

Optex

Dero Security Products

HID

BHVcertificaat.online

Teletek

Lobeco

2N

MPL

Milestone

SMC Alarmcentrale

Multiwacht

OSEC

ADI

Synguard

ASIS

Eagle Eye Networks

ARAS

Network Optix

Connect Security

Top Security

Uniview

Brivo

i-Pro

Masset

Paxton

VideoGuard

Sequrix

Een op acht Nederlanders kocht bij malafide webshop

25 juni 2021
Redactie
09:03

Een op de acht Nederlanders probeerde vorig jaar iets te bestellen bij een malafide webshop. Dat blijkt uit onderzoek van creditcardmaatschappij ICS. Veelal werd na betaling niets opgestuurd of kreeg de klant een ander of een nep-product. Het gaat volgens ICS om een toename van 75 procent.

Het is tegenwoordig een fluitje van een cent om een webshop te openen. Dat hebben criminelen inmiddels ook wel door. In 2019 haalde internetautoriteit SIDN al ruim 4300 nepwinkels met een .nl-domein offline. Voor klanten is het blijkbaar nog even wennen, dat een betrouwbaar ogende webwinkel niet per definitie betrouwbaar is. Soms gaat het individuele webwinkels, maar het gebeurt ook dat webwinkels van gerenommeerde bedrijven worden nagemaakt.

Te mooi om waar te zijn
Mannen bestellen volgens ICS twee keer zo vaak producten op een nepwinkel als vrouwen. Ook jongeren (18 – 24 jaar) trappen er vaker in dan mensen van boven de 24 jaar. Het is moeilijk om werk te maken van dergelijke fraudes. De nepwinkels verdwijnen vaak weer net zo snel als ze gekomen zijn. Tegen de tijd dat een klant doorkrijgt dat hij beduveld is, is de winkel al weer onbereikbaar. De nepwinkels lokken klanten vaak met enorme kortingen op merkartikelen. Ook wordt vaak handig ingespeeld op trends. Zo kwamen de nepwinkels in het begin van de coronacrisis met mondkapjes en dergelijke en wordt nu geadverteerd met mobiele airco’s voor heel weinig geld. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook vaak, waarschuwt de creditcardmaatschappij. Het verdient sowieso aanbeveling om altijd te controleren of de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg heeft.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Suricat

Distri Company

Seagate

Wordt een partner