Beveiliging nieuws

Onze partners

Koninklijke Oosterberg

SOBA

Dahua

Alphatronics

Lobeco

Seagate

Genetec

IDIS

Ajax Systems

Eagle Eye Networks

Service Centrale Nederland

Hikvision

Nimo Drone Security

Paxton

Gold-IP

Uniview

Connect Security

MPL

Akuvox

SMC Alarmcentrale

Traka ASSA ABLOY

Top Security

Trigion

CSL

Unii

Oribi ID Solutions

VBN

Advancis

Optex

Regio Control Veldt

Alarm Meldnet

SmartCell

Kiwa

2N

Multiwacht

Bydemes

VAIBS

Masset Solutions

Nimo Dog Security

HD Security

PG Security Systems

Sequrix

i-Pro

Add Secure

De Beveiligingsjurist

Hanwha Vision Europe

VVNL

VideoGuard

Paraat

ARAS

Seris

RoSecure

Crown Security Services

Boon Edam

20face

Brivo

Securitas

GFT

ASIS

Nenova

Bosch Security Systems

Secusoft

OSEC

Dero Security Products

ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

JMB Groep

VEB

NetworxConnect

Milestone

HID

CDVI

NIBHV

EAL

DZ Technologies

Eizo

G4S

Centurion

ADI

Avigilon Alta

Explicate

CardAccess

SmartSD

Een op acht Nederlanders kocht bij malafide webshop

25 juni 2021
Redactie
09:03

Een op de acht Nederlanders probeerde vorig jaar iets te bestellen bij een malafide webshop. Dat blijkt uit onderzoek van creditcardmaatschappij ICS. Veelal werd na betaling niets opgestuurd of kreeg de klant een ander of een nep-product. Het gaat volgens ICS om een toename van 75 procent.

Het is tegenwoordig een fluitje van een cent om een webshop te openen. Dat hebben criminelen inmiddels ook wel door. In 2019 haalde internetautoriteit SIDN al ruim 4300 nepwinkels met een .nl-domein offline. Voor klanten is het blijkbaar nog even wennen, dat een betrouwbaar ogende webwinkel niet per definitie betrouwbaar is. Soms gaat het individuele webwinkels, maar het gebeurt ook dat webwinkels van gerenommeerde bedrijven worden nagemaakt.

Te mooi om waar te zijn
Mannen bestellen volgens ICS twee keer zo vaak producten op een nepwinkel als vrouwen. Ook jongeren (18 – 24 jaar) trappen er vaker in dan mensen van boven de 24 jaar. Het is moeilijk om werk te maken van dergelijke fraudes. De nepwinkels verdwijnen vaak weer net zo snel als ze gekomen zijn. Tegen de tijd dat een klant doorkrijgt dat hij beduveld is, is de winkel al weer onbereikbaar. De nepwinkels lokken klanten vaak met enorme kortingen op merkartikelen. Ook wordt vaak handig ingespeeld op trends. Zo kwamen de nepwinkels in het begin van de coronacrisis met mondkapjes en dergelijke en wordt nu geadverteerd met mobiele airco’s voor heel weinig geld. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook vaak, waarschuwt de creditcardmaatschappij. Het verdient sowieso aanbeveling om altijd te controleren of de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg heeft.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner