Een op acht Nederlanders kocht bij malafide webshop

Een op de acht Nederlanders probeerde vorig jaar iets te bestellen bij een malafide webshop. Dat blijkt uit onderzoek van creditcardmaatschappij ICS. Veelal werd na betaling niets opgestuurd of kreeg de klant een ander of een nep-product. Het gaat volgens ICS om een toename van 75 procent.
Het is tegenwoordig een fluitje van een cent om een webshop te openen. Dat hebben criminelen inmiddels ook wel door. In 2019 haalde internetautoriteit SIDN al ruim 4300 nepwinkels met een .nl-domein offline. Voor klanten is het blijkbaar nog even wennen, dat een betrouwbaar ogende webwinkel niet per definitie betrouwbaar is. Soms gaat het individuele webwinkels, maar het gebeurt ook dat webwinkels van gerenommeerde bedrijven worden nagemaakt.
Te mooi om waar te zijn
Mannen bestellen volgens ICS twee keer zo vaak producten op een nepwinkel als vrouwen. Ook jongeren (18 – 24 jaar) trappen er vaker in dan mensen van boven de 24 jaar. Het is moeilijk om werk te maken van dergelijke fraudes. De nepwinkels verdwijnen vaak weer net zo snel als ze gekomen zijn. Tegen de tijd dat een klant doorkrijgt dat hij beduveld is, is de winkel al weer onbereikbaar. De nepwinkels lokken klanten vaak met enorme kortingen op merkartikelen. Ook wordt vaak handig ingespeeld op trends. Zo kwamen de nepwinkels in het begin van de coronacrisis met mondkapjes en dergelijke en wordt nu geadverteerd met mobiele airco’s voor heel weinig geld. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook vaak, waarschuwt de creditcardmaatschappij. Het verdient sowieso aanbeveling om altijd te controleren of de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg heeft.