Een op de tien mensen slachtoffer online oplichting
In 2023 werd één op de tien Nederlanders slachtoffer van online oplichting, wat neerkomt op zo’n 1,4 miljoen mensen. Twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder ontvingen in dat jaar phishing-e-mails of andere berichten van cybercriminelen. Deze vorm van cybercriminaliteit is gericht op het verkrijgen van geld of persoonsgegevens door zich voor te doen als een betrouwbare bron, zoals een bank of overheidsinstantie.
Linda, een ondernemer, deelt haar ervaring: ze ontving een nepbericht van de Belastingdienst waarin werd gevraagd om een openstaande betaling van €377,77 te voldoen. Zonder te twijfelen klikte ze op de link en vulde haar gegevens in, maar later ontdekte ze dat dit een phishing-aanval was. Dit soort situaties toont aan hoe lastig het kan zijn om online oplichting te herkennen, zeker wanneer criminelen gebruik maken van tijdsdruk of zich voordoen als bekende organisaties.
Steeds moeilijker te doorzien
Volgens Yoanne Spoormans, specialist cybercrime bij de politie, is online oplichting steeds moeilijker te doorzien. Criminelen misleiden mensen door bijvoorbeeld de naam en huisstijl van vertrouwde instanties, zoals de overheid, te gebruiken. Ze spelen in op emoties, zoals angst of nieuwsgierigheid en proberen slachtoffers onder druk te zetten om snel te handelen.
Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze oplichtingstechnieken, adviseert Spoormans om altijd de afzender van een bericht te controleren en bij twijfel weg te klikken. Criminelen doen zich vaak voor als familie of vrienden, gebruiken tijdsdruk, of bieden onweerstaanbare kortingen aan.
De campagne ‘Laat je niet interneppen’, georganiseerd door de Rijksoverheid tijdens de cybersecuritymaand, roept mensen op om alert te blijven en verdachte berichten te controleren. Meer informatie over hoe je online misleiding kunt herkennen is te vinden op laatjenietinterneppen.nl.