Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seris

CSL

Eizo

VAIBS

Hanwha Vision Europe

G4S

SmartSD

Multiwacht

ASIS

IDIS

Network Optix

Add Secure

Ajax Systems

Milestone

VideoGuard

Oribi ID Solutions

HID

Distri Company

Genetec

Securitas

Secusoft

Paraat

Brivo

SOBA

Service Centrale Nederland

Alphatronics

NetworxConnect

Crown Security Services

Aritech

2N

VVNL

CardAccess

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

VEB

EAL

Bosch Security Systems

Paxton

ARAS

HD Security

Lobeco

Akuvox

Gold-IP

Centurion

PG Security Systems

Connect Security

i-Pro

OSEC

Uniview

Advancis

Seagate

Trigion

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

Unii

Sequrix

Top Security

Intrasec

Nenova

Optex

DZ Technologies

ASSA ABLOY

Dero Security Products

SmartCell

CDVI

Hikvision

VBN

ADI

BHVcertificaat.online

Bydemes

Masset Solutions

MOBOTIX

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Alarm Meldnet

Een op de tien mensen slachtoffer online oplichting

9 oktober 2024
Redactie
06:20

In 2023 werd één op de tien Nederlanders slachtoffer van online oplichting, wat neerkomt op zo’n 1,4 miljoen mensen. Twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder ontvingen in dat jaar phishing-e-mails of andere berichten van cybercriminelen. Deze vorm van cybercriminaliteit is gericht op het verkrijgen van geld of persoonsgegevens door zich voor te doen als een betrouwbare bron, zoals een bank of overheidsinstantie.

Linda, een ondernemer, deelt haar ervaring: ze ontving een nepbericht van de Belastingdienst waarin werd gevraagd om een openstaande betaling van €377,77 te voldoen. Zonder te twijfelen klikte ze op de link en vulde haar gegevens in, maar later ontdekte ze dat dit een phishing-aanval was. Dit soort situaties toont aan hoe lastig het kan zijn om online oplichting te herkennen, zeker wanneer criminelen gebruik maken van tijdsdruk of zich voordoen als bekende organisaties.

Steeds moeilijker te doorzien
Volgens Yoanne Spoormans, specialist cybercrime bij de politie, is online oplichting steeds moeilijker te doorzien. Criminelen misleiden mensen door bijvoorbeeld de naam en huisstijl van vertrouwde instanties, zoals de overheid, te gebruiken. Ze spelen in op emoties, zoals angst of nieuwsgierigheid en proberen slachtoffers onder druk te zetten om snel te handelen.
Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze oplichtingstechnieken, adviseert Spoormans om altijd de afzender van een bericht te controleren en bij twijfel weg te klikken. Criminelen doen zich vaak voor als familie of vrienden, gebruiken tijdsdruk, of bieden onweerstaanbare kortingen aan.
De campagne ‘Laat je niet interneppen’, georganiseerd door de Rijksoverheid tijdens de cybersecuritymaand, roept mensen op om alert te blijven en verdachte berichten te controleren. Meer informatie over hoe je online misleiding kunt herkennen is te vinden op laatjenietinterneppen.nl.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Videoguard

SequriX

Aritech

Seagate

Suricat

Wordt een partner