Eerste actieve focusflitser tegen afleiding achter het stuur

Vanaf maandag 19 mei worden er boetes opgelegd via de focusflitser voor het vasthouden van een mobiel apparaat tijdens het rijden. Daarmee wil het Openbaar Ministerie afleiding in het verkeer terugdringen. In februari werd de eerste focusflitser geïnstalleerd door minister Van Weel (Justitie en Veiligheid). Na een testperiode wordt de eerste focusflitser maandag 19 mei aangezet in Den Haag.
Wie 50 km/uur rijdt en drie seconden op een scherm kijkt, heeft 42 meter afgelegd. Dat is een half voetbalveld, waarbij de aandacht niet op de weg is geweest. En daardoor kan een rood stoplicht of overstekende voetganger te laat worden opgemerkt. Die paar seconden dat het berichtje werd bekeken, kunnen het verschil maken tussen veilig thuiskomen en een ernstig ongeval veroorzaken. Toch kunnen veel bestuurders de verleiding niet weerstaan; uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 75 procent van de automobilisten wel eens een telefoon gebruikt achter het stuur.
Den Haag eerste locatie
Dat percentage is veel te hoog. Om meer mensen bewust te maken van hun verkeersgedrag intensiveert het Openbaar Ministerie de handhaving op het vasthouden van mobiele apparaten tijdens het rijden met de focusflitser. Vijftig focusflitsers gaan rouleren door heel Nederland en sturen overtredingen door naar het CJIB. Vanaf 19 mei wordt er gehandhaafd met de focusflitser en worden er boetes opgelegd. De eerste locatie is de Ypenburgse Stationsweg in Den Haag. Daarna volgen locaties in Utrecht en de rest van het land. Deze landelijke spreiding zorgt voor een flinke verhoging van de pakkans. Dat is nodig om afleiding terug te dringen. De focusflitsers worden vooral geplaatst op N-wegen en drukke wegen in de bebouwde kom. Op die wegen rijdt veel verkeer, waardoor het grootste effect op het gedrag bereikt wordt.
Automatische handhaving
De focusflitser heeft een camera die het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat kan detecteren. De focusflitser is makkelijk te verplaatsen, waardoor deze op wisselende locaties door heel Nederland ingezet kan worden. Foto’s waarop het systeem een mobiele telefoon in de hand van de bestuurder detecteert, worden doorgegeven aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) beoordeelt vervolgens de foto’s. Indien blijkt dat de bestuurder daadwerkelijk een mobiel apparaat vasthield, ontvangt de kentekenhouder een boete van 430 euro.
Gezamenlijke aanpak
De focusflitser is een aanvulling op de bestaande handhavingsmethoden tegen afleiding die nu al door de politie worden ingezet, zoals de waarneming door agenten en de inzet van de Monocam en de controle vanuit een touringcar. Door op verschillende manieren te waarschuwen voor de risico’s van afleiding en intensiever te handhaven zullen meer bestuurders hun gedrag aanpassen. Het handhaven versterkt zo de boodschap van de MONO-campagne: achter het stuur ben je alléén bezig met het verkeer. En hoe meer focus bestuurders hebben op de weg, hoe meer mensen veilig thuiskomen.