Efficiënte oplossing voor veilig winkelen bij Jumbo

Supermarkten maken hoge kosten om te kunnen voldoen aan de richtlijnen met betrekking tot corona. De Leussink Retail Groep, die zeven Jumbo-supermarkten exploiteert, heeft nu gekozen voor een oplossing op basis van Hikvision-camera’s en reinigingsstations van SmartPole. Deze combinatie bespaart veel geld.
Door de coronapandemie hebben bedrijven zich moeten aanpassen aan nieuwe regelgeving om operationeel te mogen blijven. Dit is vooral relevant voor supermarkten, die zorgen voor dagelijkse voeding en andere essentiële boodschappen. Omdat het essentiële bedrijven zijn, heeft de overheid deze sector richtlijnen opgelegd om veiligheid voor het winkelend publiek te regelen.
De Nederlandse franchisenemer Leussink Retail Groep exploiteert zeven Jumbo-supermarkten en pakte het probleem van hygiëne en sociale afstand aan met een oplossing die bestond uit Hikvision-camera’s, SmartPole-reinigingsstations en het SmartPole-platform voor veilig winkelen.
Crowd management
De regelgeving vereist onder andere actief crowd management in de winkels om het risico op besmetting te verminderen. Oorspronkelijk gebeurde dit door het aantal verplichte winkelwagentjes te beperken en/of personeel bij elke winkelingang te plaatsen. Dit blijkt erg duur te zijn voor de winkels die een groot deel van de dag en zeven dagen per week open zijn. Toch kunnen zij er niet omheen. Klanten moeten zowel hun handen als de winkelwagens kunnen ontsmetten. Ze moeten dit effectief kunnen doen met behulp van een vriendelijke ontsmettingsmethode. Daarnaast zijn er richtlijnen voor sociale afstand in de winkels. Het dagelijkse aantal klanten in de Leussinks-supermarkten varieert van honderden tot duizenden, afhankelijk van de grootte, dus crowd management was moeilijk te realiseren. De ondernemer zocht naar manieren om het aantal mensen in de winkels op een bepaald moment op een zo makkelijk mogelijke wijze te beheersen. Dit om de overheidsregels na te leven, maar ook om gemoedsrust te creëren en een veilige winkelervaring te bieden aan hun klanten.
Technologie
SmartPole Solutions, een Nederlands lid van het Technology Partner Program van Hikvision, kwam in beeld en leverde een uitgebreide oplossing op basis van Hikvision Dual Lens People Counting Network Cameras (DS-2CD6825G0 / C-IS), hun SmartPole Sanitizers en LeftClick-software.
De hoogwaardige ontsmettingsstations van SmartPole zijn geïnstalleerd bij de ingangen van de winkels. Deze bestaan uit een spraydispenser om handen te desinfecteren en een tissuedispenser om winkelwagentjes en scanners schoon te maken.
Bovendien zijn bij de ingangen grote schermen geplaatst met narrowcasting-mogelijkheden, waardoor de winkels allerlei soorten informatie kunnen publiceren, zoals protocollen voor winkelhygiëne en aanbiedingen.
Mensen tellen
De output van de Hikvision-oplossing voor het tellen van mensen wordt weergegeven op de SmartPole-schermen. In wezen is het softwareplatform van SmartPole in staat om het aantal mensen dat is waargenomen door de camera’s vast te leggen en op het scherm weer te geven met behulp van de LeftClick-software.
De narrowcasting software publiceert duidelijke en vriendelijke berichten voor de winkelbezoekers en geeft hen inzicht in de drukte in de winkel. Wanneer het maximum aantal klanten nadert, geeft het scherm een vriendelijke waarschuwing weer. Klanten kunnen ook zien wanneer het aantal naar beneden gaat, zodat ze veilig kunnen binnenkomen.
Geïntegreerde oplossing
De oplossing werkt op basis van een berekening van het aantal mensen dat afhankelijk van het vloeroppervlak naar binnen mag. Dit om zoveel mogelijk het bewaren van sociale afstand mogelijk te maken. De volledige oplossing wordt beheerd met behulp van Hik-ProConnect-software die is geïntegreerd met de LeftClick-software op het SmartPole-platform.
Tijn Leussink, eigenaar van Leussink Retail Groep, zegt: “We waren onder de indruk van de hoogwaardige, geïntegreerde oplossing. We stonden onder druk van de overheid om voor een veiligere winkelomgeving te zorgen en met SmartPole is dat goed gelukt.”
Dankzij deze samenwerking voelen klanten bij Jumbo zich veilig als ze boodschappen doen. Daarnaast kan het tellen van mensen waardevolle inzichten bieden, waarmee de winkeliers hun bedrijf kunnen verbeteren. Dat is iets waar Leussink rekening mee kan houden voor de toekomst.