Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Advancis

Lobeco

NIBHV

ASSA ABLOY

Seagate

Multiwacht

Alphatronics

IDIS

Network Optix

Securitas

BHVcertificaat.online

Kidde Commercial

Connect Security

Uniview

VGN Group

Masset

VisionPlatform.ai

VVNL

LUGN

CDVI

Intrasec

Crown Security Services

SmartSD

Unii

ADI

Teletek

MPL

Regio Control Veldt

Seris

Gold-IP

CSL

VideoGuard

Distri Company

Ajax Systems

Top Security

SOBA

Dero Security Products

Synguard

VEB

MOBOTIX

Hanwha Vision Europe

Optex

ASIS

Bosch Security Systems

Centurion

Milestone

Secusoft

EAL

Hikvision

Brivo

Genetec

Service Centrale Nederland

VAIBS

HD Security

HID

Eizo

Oribi ID Solutions

Bydemes

Alarm Meldnet

OSEC

SMC Alarmcentrale

Aritech

Paralax

Trigion

Akuvox

G4S

Nenova

VBN

SmartCell

Paraat

2N

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Add Secure

i-Pro

Paxton

ARAS

Elektrische auto’s minder vaak in brand dan conventionele auto’s

10 januari 2022
Redactie
09:41

In 2021 is in 55 elektrische auto’s brand ontstaan. Dat is 1,3 procent van het totaal aantal autobranden (4753), terwijl 4 procent van alle auto’s elektrisch zijn. Dit blijkt uit cijfers van het Instituut Fysieke Veiligheid. Wel zijn elektrische auto’s veel moeilijker te blussen dan auto’s op fossiele brandstof.

Het afgelopen jaar ontstond veel ongerustheid over het brandgevaar van elektrische auto’s. Er gingen zelfs stemmen op om het opladen van de accu’s te verbieden in parkeergarages of om in ieder geval alleen laadpunten bij de uitgang te plaatsen. De brandweer kan het brandende voertuig dan makkelijker naar buiten slepen. Dergelijke maatregelen zijn echter niet vol te houden, omdat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren snel zal stijgen. Daarom wordt gewerkt aan nieuwe brandveiligheidseisen voor parkeergarages met laadpunten.

Verschillen in brandoorzaken en brandverloop
De statistiek wil niet zeggen dat elektrische auto’s brandveiliger zijn dan brandstofauto’s. Wel zijn er grote verschillen in de oorzaken en het brandverloop. Afgezien van brandstichting, ontstaat brand in een brandstofauto meestal door overbelasting van de motor. Dus tijdens het rijden. In een elektrische auto vormen de accu’s het gevaar. Vooral tijdens het laden. Dat laden gebeurt meestal zonder toezicht, waardoor een brand laat wordt opgemerkt. Blussen is dan praktisch niet meer mogelijk, omdat zich in de accu’s een enorme hitte ontwikkelt, terwijl het bluswater wordt tegengehouden door de behuizing. Een gebluste auto kan dus zo weer opnieuw in brand vliegen. Daarom worden elektrische auto’s na een brand soms enkele dagen ondergedompeld in een grote bak met water voordat zij naar de sloper gaan. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van containers, waarin het zuurstofpercentage wordt verlaagd om ontbranding tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Distri Company

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Videoguard

SequriX

Wordt een partner