Beveiliging nieuws

Onze partners

ARAS

Kiwa

Seagate

Boon Edam

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

Service Centrale Nederland

Unii

ADI

De Beveiligingsjurist

EAL

Avigilon Alta

Masset Solutions

Dahua

Milestone

Bydemes

BHVcertificaat.online

Uniview

Bosch Security Systems

CSL

NetworxConnect

HD Security

Hikvision

2N

DZ Technologies

Regio Control Veldt

Nimo Drone Security

ASSA ABLOY

HID

Akuvox

Gold-IP

Optex

Top Security

Multiwacht

i-Pro

Paxton

Eagle Eye Networks

Hanwha Vision Europe

Add Secure

Connect Security

RoSecure

Genetec

Lobeco

JMB Groep

VAIBS

MPL

VBN

PG Security Systems

Nimo Dog Security

G4S

CardAccess

VEB

Nenova

Seris

Advancis

SmartCell

ASIS

Securitas

Oribi ID Solutions

Eizo

Brivo

SOBA

SmartSD

Alphatronics

20face

Centurion

Dero Security Products

Alarm Meldnet

Ajax Systems

Secusoft

Paraat

IDIS

CDVI

Sequrix

SMC Alarmcentrale

VideoGuard

GFT

OSEC

Explicate

Crown Security Services

VVNL

Koninklijke Oosterberg

Trigion

Elektrische auto’s minder vaak in brand dan conventionele auto’s

10 januari 2022
Redactie
09:41

In 2021 is in 55 elektrische auto’s brand ontstaan. Dat is 1,3 procent van het totaal aantal autobranden (4753), terwijl 4 procent van alle auto’s elektrisch zijn. Dit blijkt uit cijfers van het Instituut Fysieke Veiligheid. Wel zijn elektrische auto’s veel moeilijker te blussen dan auto’s op fossiele brandstof.

Het afgelopen jaar ontstond veel ongerustheid over het brandgevaar van elektrische auto’s. Er gingen zelfs stemmen op om het opladen van de accu’s te verbieden in parkeergarages of om in ieder geval alleen laadpunten bij de uitgang te plaatsen. De brandweer kan het brandende voertuig dan makkelijker naar buiten slepen. Dergelijke maatregelen zijn echter niet vol te houden, omdat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren snel zal stijgen. Daarom wordt gewerkt aan nieuwe brandveiligheidseisen voor parkeergarages met laadpunten.

Verschillen in brandoorzaken en brandverloop
De statistiek wil niet zeggen dat elektrische auto’s brandveiliger zijn dan brandstofauto’s. Wel zijn er grote verschillen in de oorzaken en het brandverloop. Afgezien van brandstichting, ontstaat brand in een brandstofauto meestal door overbelasting van de motor. Dus tijdens het rijden. In een elektrische auto vormen de accu’s het gevaar. Vooral tijdens het laden. Dat laden gebeurt meestal zonder toezicht, waardoor een brand laat wordt opgemerkt. Blussen is dan praktisch niet meer mogelijk, omdat zich in de accu’s een enorme hitte ontwikkelt, terwijl het bluswater wordt tegengehouden door de behuizing. Een gebluste auto kan dus zo weer opnieuw in brand vliegen. Daarom worden elektrische auto’s na een brand soms enkele dagen ondergedompeld in een grote bak met water voordat zij naar de sloper gaan. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van containers, waarin het zuurstofpercentage wordt verlaagd om ontbranding tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner