Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Eagle Eye Networks

Optex

Sequrix

ARAS

VVNL

Hanwha Vision Europe

Akuvox

Oribi ID Solutions

Genetec

Alarm Meldnet

Lobeco

SMC Alarmcentrale

Paraat

Secusoft

SOBA

NetworxConnect

BHVcertificaat.online

PG Security Systems

Seagate

Nenova

IDIS

Unii

Aritech

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

MOBOTIX

NIBHV

Gold-IP

Network Optix

VideoGuard

Brivo

Masset Solutions

Regio Control Veldt

SmartSD

ASSA ABLOY

DZ Technologies

VBN

VAIBS

i-Pro

HD Security

Milestone

20face

Trigion

EAL

ASIS

Eizo

Explicate

Add Secure

VEB

CardAccess

Bosch Security Systems

Crown Security Services

G4S

2N

Hikvision

Paxton

Distri Company

CSL

ADI

Avigilon Alta

Top Security

HID

Advancis

Service Centrale Nederland

OSEC

Alphatronics

Uniview

Dero Security Products

Connect Security

Seris

Kiwa

Multiwacht

Securitas

CDVI

Centurion

SmartCell

Bydemes

Enorme stijging van zwartrijders in het openbaar vervoer

14 april 2020
Redactie
14:26

Voordat de coronamaatregelen van kracht werden reisde gemiddeld 1 procent van de bus- en trampassagiers zonder geldig plaatsbewijs. Nu men niet meer de chauffeur of conducteur hoeft te passeren is dat gestegen tot maar liefst 20 procent. Dat zegt koepelorganisatie OV-NL tegenover NU.nl.

Volgens voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OV-NL gaat het om een landelijke trend. In treinen en metro’s worden veel minder zwartrijders betrapt, omdat de stations van automatische poortjes zijn voorzien. Op bus- en tramhaltes is een dergelijke voorziening niet of nauwelijks mogelijk. Zwartrijden werd dan tegengegaan door passagiers te verplichten bij de chauffeur of conducteur in te stappen, maar die hebben vanwege de dreiging van het coronavirus niet langer de taak om kaartjes te verkopen of te controleren. Het is zelfs verboden om bij de chauffeur of conducteur in te stappen. Er zijn nog wel conducteurs op de tram om toe te zien op de openbare orde en om deuren te openen en te sluiten, zodat passagiers de knoppen niet hoeven aan te raken. Ook vinden minder controles door surveillanceploegen plaats. Zwartrijders profiteren daar dankbaar van. “Deze situatie haalt het slechtste in sommige mensen naar boven”, vertelt Peters aan NU.nl. Veel mensen maken volgens hem misbruik van de situatie en checken niet meer in of uit.

Spugers
Het openbaar vervoer rijdt nog wel, maar met een minimale dienstregeling. Voor de crisis reisden dagelijks vijf miljoen mensen met het openbaar vervoer. Nu is dat nog geen 500.000. Behalve van de crisis en zwartrijders heeft het openbaar vervoer ook in toenemende mate last van gewelddadige incidenten. Vooral spugers vormen volgens Peters een ware plaag. Er wordt naar personeel en passagiers gespuugd, maar ook naar knopjes en deuren. Baldadige jongeren die zich vervelen, aldus de voorzitter van de OV-koepel, die 90 procent van de bedrijven vertegenwoordigt. Ook worden ruiten van bussen ingegooid. De daders komen er vaak mee weg, omdat ze moeilijk te pakken zijn. Als ze wel worden gepakt, kunnen ze op stevige en onvoorwaardelijke celstraffen rekenen.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Suricat

Distri Company

SequriX

Videoguard

Aritech

Seagate

Wordt een partner