Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Uniview

CardAccess

Seagate

GFT

Lobeco

20face

Kiwa

PG Security Systems

SmartCell

VEB

Hikvision

2N

OSEC

G4S

Alarm Meldnet

CSL

VideoGuard

VVNL

Genetec

HD Security

EAL

Eagle Eye Networks

Paxton

Seris

IDIS

RoSecure

Ajax Systems

Top Security

Trigion

Milestone

ADI

Bosch Security Systems

Optex

Paraat

ASIS

Add Secure

Centurion

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

ARAS

NIBHV

De Beveiligingsjurist

i-Pro

Securitas

Eizo

Secusoft

Explicate

Crown Security Services

Service Centrale Nederland

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Masset Solutions

Brivo

Avigilon Alta

SOBA

Dero Security Products

SmartSD

Gold-IP

BHVcertificaat.online

Advancis

Nimo Dog Security

Nenova

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

Multiwacht

HID

Regio Control Veldt

Unii

Alphatronics

Bydemes

Connect Security

VAIBS

DZ Technologies

VBN

Hanwha Vision Europe

NetworxConnect

Akuvox

CDVI

JMB Groep

Erasmus Universiteit over aanpak drugshandel in havens

28 mei 2019
Redactie
17:31

Sluit bedrijven die geen maatregelen tegen drugssmokkel nemen. Voer biometrische toegangscontrole in. Wijs bedrijven op het economische belang van een veilige haven. Dat zijn enkele van de aanbevelingen die wetenschappers van de Erasmus Universiteit hebben opgenomen in het rapport ‘Drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven: aard en aanpak van het fenomeen’.

Het rapport is dinsdag aangeboden aan de Rotterdamse burgemeester Ahmet Aboutaleb en is geschreven door R.H.J.M. Staring, L.C.J. Bisschop, R.A. Roks, E.G. Brein en H.G. van de Bunt in opdracht van de Driehoek Plus Douane Rotterdam. Deze onderzoekers schreven een gedegen analyse van het fenomeen drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven. Dat deden zij in de volle breedte en complexiteit. Zij onderzochten uitvoerig welke structuren, processen en systemen gebruikt én misbruikt worden door drugscriminelen inclusief hun leveranciers en faciliteerders; welke risico’s en kwetsbaarheden hierbij relevant zijn; hoe publieke handhaving, toezicht en opsporing georganiseerd en verbeterd kunnen worden; hoe het interne toezicht en handhaving van private partijen een rol spelen bij drugscriminaliteit en wat de verbeterpunten in dit verband zijn.

De andere kant op kijken
Het probleem is niet gering. Volgens de Verenigde Naties is in 2016 zo’n 1,4 miljoen kilo cocaïne van Zuid-Amerika naar Europa verscheept. Daarvan zou een kwart via Rotterdam binnenkomen. Nog geen duizendste deel van deze hoeveelheid is onderschept. Veel havenbedrijven zijn volgens de onderzoekers op de hoogte, maar kijken ‘de andere kant’ op. Vooral de stadshavens, zoals de Waal- en de Eemhaven, zijn populair bij drugssmokkelaars, omdat daar minder goede beveiliging en minder controle is, dan bij de grote overslagbedrijven op de Maasvlakte. De drugs worden vaak in ladingen groente en fruit verstopt. Volgens de onderzoekers van de Erasmus Universiteit werken de smokkelaars binnen goed georganiseerde netwerken, die veel weg hebben van een normale logistiek. Het grote verschil is dat de samenstelling van organisaties vaak veranderd, waarbij vakmensen uit een soort Gouden Gids worden gerekruteerd en dat bij falen geen geweld wordt geschuwd.

Publiek-private samenwerking
Burgemeester Aboutaleb wijst erop dat de intensieve en decennialange samenwerking tussen publieke en private partijen de Rotterdamse haven tot een van de succesvolste havens ter wereld heeft gemaakt. Volgens hem is publiek-private samenwerking ook in de aanpak van drugscriminaliteit een van de sleutels naar succes. Georganiseerde criminaliteit kan volgens hem alleen met succes bestreden worden door een georganiseerde overheid, die effectief en succesvol samenwerkt met private partijen.
De organisaties maken ook gebruik van social engineering, waarbij vaak etnische lijnen worden gevolgd en waarbij beloningen van tienduizenden euro’s niet ongebruikelijk zijn voor informatie over bijvoorbeeld de locatie van containers met smokkelwaar. Cybercrime vormt ook een toenemend probleem. Criminelen proberen in te breken in de logistieke systemen om informatie over transporten te manipuleren, wat vaak lukt doordat de systemen niet altijd goed beveiligd zijn. Ook de toegangscontrole laat volgens de onderzoekers te wensen over. Passen worden relatief makkelijk verstrekt en kunnen worden uitgeleend. Ze geven toe dat 100 procent veilig een utopie is, maar stellen vast dat relatief eenvoudig grote verbeteringen zijn door te voeren. De gemeente, de politie, het Openbaar Ministerie en de Douane hebben inmiddels opdracht gegeven voor een uitvoeringsagenda met concrete maatregelen.

Lees het volledige rapport (pdf) of de publieksversie (pdf) over het onderzoek naar drugshandel.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner