Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Add Secure

Centurion

Service Centrale Nederland

NIBHV

Alarm Meldnet

Milestone

Distri Company

Oribi ID Solutions

Eizo

MOBOTIX

ADI

Akuvox

HD Security

Eagle Eye Networks

Unii

Bosch Security Systems

G4S

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

SOBA

DZ Technologies

ASIS

Paxton

VEB

Lobeco

20face

Seris

CDVI

2N

Sequrix

Crown Security Services

VideoGuard

Brivo

VBN

Aritech

SMC Alarmcentrale

HID

Regio Control Veldt

OSEC

Hikvision

Multiwacht

i-Pro

Advancis

VAIBS

ARAS

Uniview

Optex

Hanwha Vision Europe

Dero Security Products

Kiwa

NetworxConnect

Connect Security

Secusoft

EAL

IDIS

Alphatronics

Seagate

CardAccess

Securitas

Network Optix

CSL

VVNL

Paraat

Masset Solutions

Top Security

SmartCell

Gold-IP

Trigion

Bydemes

Genetec

ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Explicate

Nenova

PG Security Systems

Europese barrièremodel inzake autodiefstal en autokraak

15 december 2023
Redactie
10:57

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft op donderdag 14 december tijdens een internationaal congres aan de Universiteit Gent het Europese barrièremodel gepresenteerd inzake autodiefstal en autokraak.

CCV-adviseurs Joeri Vig en Lienke Hutten lanceerden dit model na een uitgebreid tweejarig onderzoek naar georganiseerde voertuigcriminaliteit in Europa, in samenwerking met de Universiteit Gent en het Bulgaarse Center for the Study of Democracy (CSD). Het doel van dit onderzoek was om effectieve barrières te identificeren om autodiefstal en autokraak te bestrijden, gezien de groei van georganiseerde voertuigcriminaliteit in de afgelopen tien jaar binnen de Europese Unie.

Vijf meest veelbelovende barrières
Na een grondige analyse selecteerden experts uit het Europese model de vijf meest veelbelovende barrières om dit fenomeen aan te pakken:

  1. EU-brede datagestuurde ANPR (Automatic Number Plate Recognition).
  2. In kaart brengen van verkoopprocessen van auto’s in verschillende lidstaten.
  3. Toezicht houden op de verkoop van tweedehands auto-onderdelen via een Europees register.
  4. Markeringsmethoden voor auto-onderdelen.
  5. Verzekeringsmaatschappijen bewustmaken van autodiefstal en autokraak onder autobezitters.

Deze geselecteerde barrières zijn voorgedragen aan de Europese Commissie om gezamenlijk autodiefstal en autokraak op Europees niveau aan te pakken.

Georganiseerde voertuigcriminaliteit
Het onderzoek omvatte het in kaart brengen van georganiseerde voertuigcriminaliteit in zes EU-lidstaten: België, Nederland, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland en Italië. Elke lidstaat heeft rapporten en barrièremodellen opgesteld om de nationale markten van motorvoertuigcriminaliteit te begrijpen.
De CCV, Universiteit Gent en CSD hebben vervolgens de relevante delen uit deze rapporten en modellen samengevoegd tot een Europees barrièremodel. Dit model beschrijft de stappen die criminelen moeten nemen om autodiefstal en autokraak in de Europese Unie te plegen. Elk van deze stappen omvat informatie over de mogelijkheden, signalen, betrokken personen en mogelijke barrières die kunnen worden opgeworpen door verschillende instanties.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Suricat

Aritech

Seagate

SequriX

Distri Company

Videoguard

Wordt een partner