Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Trigion

Masset Solutions

GFT

ARAS

i-Pro

Eizo

BHVcertificaat.online

Sequrix

Brivo

Multiwacht

Advancis

ADI

Unii

Uniview

VBN

Connect Security

Bosch Security Systems

Crown Security Services

2N

Secusoft

Nimo Drone Security

SmartCell

VideoGuard

NIBHV

Top Security

Nimo Dog Security

Ajax Systems

Regio Control Veldt

SmartSD

Kiwa

IDIS

ASIS

Seagate

Explicate

20face

Oribi ID Solutions

DZ Technologies

CSL

SOBA

Alarm Meldnet

RoSecure

HD Security

SMC Alarmcentrale

CardAccess

Hanwha Vision Europe

Eagle Eye Networks

CDVI

Akuvox

Milestone

ASSA ABLOY

PG Security Systems

Optex

Genetec

Alphatronics

Service Centrale Nederland

Bydemes

Seris

HID

G4S

De Beveiligingsjurist

Add Secure

OSEC

Avigilon Alta

NetworxConnect

Gold-IP

VEB

Lobeco

Paxton

Centurion

Securitas

Hikvision

Dero Security Products

Paraat

Nenova

JMB Groep

EAL

VAIBS

VVNL

Traka ASSA ABLOY

Extra beveiligers Schiphol tegen wachtrijen

29 april 2017
Redactie
08:06

Zowel de luchtvaartmaatschappijen als de reisorganisaties hebben het gehad met Schiphol. De luchthaven zal geld moeten uittrekken voor extra beveiligers om de rijen voor de passagierscontrole korter te krijgen.

Schiphol heeft de laatste jaren hard gewerkt om te kunnen groeien, maar leek te vergeten dat dan ook uitbreiding van de capaciteit nodig is. Onder andere van de beveiliging voor controle van passagiers en bagage. In plaats daarvan werd het aantal beveiligers de afgelopen jaren juist fors verminderd, onder andere door de controle te centraliseren. Met uitzondering van het hoofd Financiën van Schiphol is daar tot nu toe niemand blij van geworden.

Beveiligingsbedrijven
Woensdag houdt Schiphol spoedberaad met de drie ingehuurde particuliere beveiligingsbedrijven en de vakbonden. Gekeken wordt hoe de bezetting kan worden uitgebreid, zodat tijdens drukte alle doorgangen gebruikt kunnen worden. Dat is hard nodig, want zeker in deze vakantieperiode kan het twee uur duren om alleen al de handbagagecheck door te komen. Dat bevordert niet het imago van Schiphol, want in de lange wachtrijen reageren de passagiers hun frustratie af via de sociale media.

Gevaarlijk
De beveiligers doen intussen hun best om vertragingen zoveel mogelijk te beperken, maar dat is niet vol te houden. “De hoge werkdruk is gevaarlijk voor de alertheid en veiligheid. Wij zullen tijdens het overleg aandringen op een paar honderd extra beveiligers voor alle checks. Die kunnen in zes weken worden klaargestoomd voor Schiphol, net op tijd voor het vakantiehoogseizoen”, zegt FNV-bestuurder Leen van der List in De Telegraaf. Ook is er een chronisch tekort aan marechaussees en werken de selfservicescanners nog niet optimaal.

Schiphol blijft intussen doorgroeien. Er komen nog eens 9400 vluchten bij. Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu dringen er bij Schiphol op aan om de chaos niet nog groter te laten worden.

Deel dit artikel via:

Vlog 9

Premium partners

Videoguard

Suricat

SequriX

Seagate

Wordt een partner