FNV dreigt weer met acties als Schiphol contracten niet aanpast
Vakbond FNV dreigt met acties als Schiphol de voorwaarden voor de nieuwe beveiligingscontracten niet aanpast. De bond vindt dat de luchthaven in de aanbesteding van de nieuwe contracten als voorwaarde moet stellen dat de arbeidsomstandigheden voldoen aan de cao Particuliere Beveiliging.
FNV-campagneleider Joost van Doesburg vindt dat de arbeidsvoorwaarden op Schiphol in lijn moeten zijn met de cao Particuliere Beveiliging, omdat die nu ook van kracht is op de luchthaven. Schiphol ziet zichzelf echter als internationale organisatie en wil zich daarom niet conformeren aan eisen die alleen voor de Nederlandse markt gelden. Dat zou niet stroken met het Europese aanbestedingsrecht. FNV vreest echter dat er alleen economische motieven zijn en dat de luchthaven dus alleen kijkt naar wie de goedkoopste aanbieder is en dat de werknemers er daardoor in de toekomst op achteruit gaan. “Beveiliging is mensenwerk”, benadrukt Van Doesburg. “Je wilt daarom goede, ervaren, gekwalificeerde mensen hebben en behouden. Dat lukt alleen met goede arbeidsvoorwaarden. Schiphol zou voor kwaliteit moeten gaan in plaats van winst.”
Ultimatum
Het ultimatum verloopt op 30 augustus om 12.00u. FNV sluit acties na die datum niet uit als Schiphol niet over de brug komt. Van Doesburg: “Beveiligers zijn het zat. Ze willen niet dat hun arbeidsvoorwaarden opnieuw onder druk komen te staan. Als Schiphol blijft vasthouden aan de race naar beneden, zullen er werkonderbrekingen volgen.”
Volgens FNV gaat de keuze van Schiphol voor goedkope arbeid ten koste van de kwaliteit van de beveiliging. De luchthaven is het daar niet mee eens. Het kan gebeuren dat de huidige beveiligingsbedrijven de aanbesteding verliezen, maar dan zullen de nieuwe partijen het zittende personeel een aanbieding moeten doen op basis van de thans gehanteerde cao Particuliere Beveiliging.
Proportioneel
Of het weigeren te voldoen aan een landelijke cao noodzakelijk is om geen Europese aanbestedingsregels te overtreden is niet zeker. De EU wil aan de ene kant geen nationale regelgeving, maar wil aan de andere kant ook niet dat mensen de dupe worden van Europese regelgeving. Als Schiphol zich dus aan de cao houdt, is het vrijwel uitgesloten dat daar sancties op volgen. Het Hof van Justitie van de EU zal op de eerste plaats kijken of afwijking van de regels proportioneel is. Omdat deze kwestie in meer sectoren speelt, worden de richtlijnen op het moment aangepast. Het wordt dan makkelijker voor organisaties zoals Schiphol om een nationale cao als voorwaarde te stellen. Het levert mogelijk niet de goedkoopst mogelijke beveiliging op, maar wel een grotere tevredenheid onder beveiligers en dat vertaalt zich doorgaans weer naar een hogere kwaliteit.
Meerdere cao’s
Dat FNV expliciet naar de cao Particuliere Beveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche verwijst, leidt tot grote ergernis bij brancheorganisatie VBe-NL. Deze hanteert de cao Beveiliging, die volgens Leon Vincken netto 500 euro per jaar meer oplevert voor beveiligers. Ook G4S heeft een eigen cao voor de luchthaven. Het lijkt er volgens Vincken dan ook op dat FNV weer een oorlogje aan het voeren is omdat ze hun zin niet krijgen op Schiphol. Onze cao biedt op alle fronten betere voorwaarden dan de cao Particuliere Beveiliging, dus waarom zou die niet op Schiphol gehanteerd mogen worden?” FNV en de Nederlandse Veiligheidsbranche gaven eerder aan dat VBe-NL een evenementen-cao hanteert en dat het beveiligen van een internationale luchthaven niet hetzelfde is als het beveiligen van een popfestival. Vincken vindt dat een belachelijk argument. “Onze leden werken op zeer serieuze opdrachten volgens onze cao. Zeker niet alleen in de evenementenbranche. Schiphol is volwassen genoeg om te weten welke kwaliteitseisen aan beveiligers gesteld moeten worden. Dat hangt niet samen met één bepaalde cao.”
Loonstijgingen
In een reactie zegt Joost van Doesburg van FNV dat bewust gekozen is voor de cao Particuliere Beveiliging. “Omdat er in deze cao al afspraken zijn gemaakt richting de toekomst, terwijl de cao Beveiliging bijna afloopt. In de cao Particuliere Beveiliging zie de dat er voor de komende drie jaren al afspraken zijn gemaakt voor een behoorlijke loonstijging. Ook zijn er afspraken gemaakt voor het reduceren van de werkdruk, dat er sowieso minder uren gewerkt gaat worden en dat de sta-tijden worden beperkt. Die afspraken vind ik niet terug in de andere cao’s. De cao Particuliere Beveiliging is ook mede voortgekomen uit overleg met Schiphol, dat ook een code verantwoord marktgedrag heeft getekend en wij denken dat dit daar ook perfect in past. Daarom hebben wij deze cao centraal gesteld. We willen ook niet dat bedrijven die zich aan deze cao houden concurrentienadeel ondervinden, want die krijgen de komende jaren met kostenstijgingen te maken, als gevolg van de afgesproken loonsverhogingen.”