Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Service Centrale Nederland

Brivo

CDVI

Uniview

Nenova

Explicate

2N

HD Security

Lobeco

Multiwacht

IDIS

HID

Securitas

Eagle Eye Networks

Centurion

OSEC

SMC Alarmcentrale

G4S

NetworxConnect

Secusoft

Top Security

Gold-IP

Optex

SOBA

Distri Company

Advancis

MOBOTIX

Masset Solutions

Sequrix

Oribi ID Solutions

VAIBS

ARAS

ASSA ABLOY

Dero Security Products

VBN

Avigilon Alta

Ajax Systems

Traka ASSA ABLOY

Network Optix

Eizo

Alphatronics

VideoGuard

VEB

Bosch Security Systems

Akuvox

VVNL

Regio Control Veldt

Milestone

PG Security Systems

NIBHV

Seagate

Hanwha Vision Europe

Alarm Meldnet

Trigion

Add Secure

Paxton

Paraat

ASIS

EAL

Genetec

SmartSD

CSL

i-Pro

Aritech

Kiwa

Connect Security

DZ Technologies

ADI

CardAccess

Bydemes

Seris

BHVcertificaat.online

Unii

Crown Security Services

Hikvision

SmartCell

20face

Fraude met betaalmiddelen daalt, maar phishing stijgt sterk

22 oktober 2018
Redactie
15:55

De totale fraude met bancaire betaalmiddelen is in de eerste helft van 2018 met 9% gedaald ten opzichte van het voorgaande halfjaar, naar 5,55 miljoen euro. Dat is vooral het gevolg van een forse afname van de fraude met betaalpassen van 41% (naar 2,13 miljoen euro), zo meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.

De schade door fraude met internetbankieren is echter meer dan verdubbeld, van 679.000 euro in de tweede helft van 2017 naar 1,56 miljoen euro in de eerste helft van 2018. Daarvan is 85% het gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren, via e-mail, social media en telefoon. In 2011 leidde fraude met internetbankieren nog tot een schade van 35 miljoen euro.

Alle fraude met betaalpassen afgenomen
De fraude met betaalpassen is op alle fronten sterk afgenomen, zowel voor gestolen en verloren betaalpassen als voor skimmen van de magneetstrip en valse aanvragen van betaalpassen. De meeste schade is nog steeds het gevolg van diefstal en verlies (1,32 miljoen euro). Met name de schade als gevolg van valse aanvragen is sterk gedaald, met 84%. Die schade bedroeg het afgelopen halfjaar nog maar 154.000 euro.

Meer slachtoffers door phishing
De schade als gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren is met 126% toegenomen. Er worden steeds meer phishing mails verzonden en de kwaliteit van die valse e-mails wordt steeds beter.
Het aandeel van de schade door phishing op de totale omzet via internetbankieren blijft zeer gering: ongeveer 0,00008% (minder dan één tienduizendste van een procent).

Banken vragen nooit naar toegangscodes!
Gebruikers kunnen zelf voorkomen dat ze slachtoffer worden van phishing door scherp op valse e-mails te letten. Echte banken zullen hun klanten nooit via e-mail, social media of telefoon vragen om een webpagina te bezoeken waar ze hun toegangscodes voor internetbankieren moeten invoeren. Wie wil inloggen bij zijn bank wordt geadviseerd om zelf het vertrouwde webadres van de bank op de adresbalk van de browser in te voeren.
In hun strijd tegen phishing laten banken valse websites die in phishing mails worden gebruikt zo snel mogelijk blokkeren. Daarnaast monitoren ze het betalingsverkeer om verdachte transacties te kunnen onderscheppen. Met gezamenlijke campagnes op internet, radio en TV geven banken voorlichting aan consumenten: Hang op! Klik weg! Bel uw bank!

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

SequriX

Distri Company

Aritech

Wordt een partner