Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Gold-IP

Traka ASSA ABLOY

Masset

Paraat

Unii

Eagle Eye Networks

CSL

MPL

Top Security

Akuvox

VideoGuard

ADI

Securitas

G4S

Synguard

Aritech

OSEC

Hikvision

Ajax Systems

Brivo

2N

ARAS

IDIS

HD Security

Centurion

Alarm Meldnet

Teletek

Intrasec

SmartCell

VAIBS

Oribi ID Solutions

Network Optix

Optex

Trigion

ASSA ABLOY

SmartSD

Eizo

Secusoft

SOBA

Paralax

VBN

Uniview

EAL

Hanwha Vision Europe

Seagate

Service Centrale Nederland

Add Secure

Distri Company

Crown Security Services

ASIS

Bydemes

Lobeco

SMC Alarmcentrale

Bosch Security Systems

Nenova

BHVcertificaat.online

i-Pro

Genetec

Paxton

Regio Control Veldt

NIBHV

VVNL

Sequrix

VGN Group

HID

MOBOTIX

Connect Security

Multiwacht

Milestone

Dero Security Products

CDVI

VEB

Seris

Alphatronics

Kidde Commercial

Advancis

Fraude verdrievoudigd in eerste periode 2022

22 februari 2022
Redactie
14:27

In de eerste 6 weken van dit jaar is bij de Fraudehelpdesk al voor ruim 10,5 miljoen euro aan schade gemeld. Over diezelfde periode in 2021 was dat nog ruim 3 miljoen. De meeste schade wordt gemeld door misbruik van een bedrijfsnaam. Het gaat dan onder meer om CEO-fraude en neptelefoontjes namens de bank.
Bij een neptelefoontje namens de bank worden mensen opgebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker maar dat niet is. Vaak is in de display van de ontvangende telefoon een bestaand telefoonnummer van de bank zichtbaar. Dat betekent dat er gebruik gemaakt is van een techniek die ‘spoofing’ heet. Met name ouderen worden slachtoffer van deze truc. Vaak raken zij al hun (spaar)geld kwijt.

Digitale dreiging
Volgens de nepbankmedewerker is er sprake een digitale dreiging of fraude. Degene die wordt gebeld moet al zijn of haar geld daarom overmaken naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om ‘kluisrekeningen’, ‘veilige rekeningen’ of een variant daarop. In een enkel geval wordt naar inloggegevens gevraagd.
Soms weet de ‘bankmedewerker’ precies wat het huidige banksaldo en de laatste transacties zijn. In dat geval hebben de oplichters zichzelf mogelijk al toegang verschaft tot de bankrekening, bijvoorbeeld door phishing via een nep-betaallink. Zo weten ze precies hoe een bankrekening er op dat moment uitziet.

Enorm schrijnend
“Dit is echt enorm schrijnend”, zegt directeur Marloes Kolthof. “Met name ouderen zien hun vaak moeizaam bij elkaar gespaarde centen in rook opgaan. Het kan gaan om behoorlijke bedragen. Soms om tienduizenden euro’s, maar voor iemand met alleen een AOW is 100 euro al te veel. Wij zouden graag veel meer middelen inzetten om ook deze kwetsbare doelgroep weerbaarder te maken. Maar daarvoor hebben we wel meer geld nodig, en nu zien we onze jaarlijkse subsidiebijdrage juist krimpen. Wat ons betreft moet er veel meer geld naar preventie. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen veel geld, maar vooral heel veel leed onder met name ouderen.”

Advies
Een bank zal hun klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot iemand bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en daarna contact opnemen. De klant hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over, benadrukt de Fraudehelpdesk. Wie twijfelt kan beter zelf de bank bellen via het bekende nummer.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Seagate

Videoguard

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Suricat

Wordt een partner