Beveiliging nieuws

Onze partners

VideoGuard

Masset Solutions

Hikvision

CSL

Nimo Drone Security

IDIS

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Sequrix

GFT

Milestone

2N

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

MPL

Dero Security Products

Uniview

Add Secure

Trigion

SmartCell

Gold-IP

i-Pro

Oribi ID Solutions

Lobeco

HD Security

PG Security Systems

De Beveiligingsjurist

Nimo Dog Security

Ajax Systems

Optex

Crown Security Services

VVNL

G4S

Hanwha Vision Europe

Brivo

Dahua

Traka ASSA ABLOY

VEB

Explicate

20face

ADI

OSEC

Connect Security

SmartSD

Eizo

Securitas

Paraat

Eagle Eye Networks

Seris

JMB Groep

Advancis

Top Security

Seagate

VBN

Centurion

Bosch Security Systems

HID

Regio Control Veldt

Nenova

RoSecure

Paxton

Genetec

Koninklijke Oosterberg

Unii

Multiwacht

ARAS

Secusoft

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

SOBA

NIBHV

CardAccess

Bydemes

Akuvox

ASIS

Alphatronics

EAL

NetworxConnect

VAIBS

Kiwa

CDVI

ASSA ABLOY

Fraude verdrievoudigd in eerste periode 2022

22 februari 2022
Redactie
14:27

In de eerste 6 weken van dit jaar is bij de Fraudehelpdesk al voor ruim 10,5 miljoen euro aan schade gemeld. Over diezelfde periode in 2021 was dat nog ruim 3 miljoen. De meeste schade wordt gemeld door misbruik van een bedrijfsnaam. Het gaat dan onder meer om CEO-fraude en neptelefoontjes namens de bank.
Bij een neptelefoontje namens de bank worden mensen opgebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker maar dat niet is. Vaak is in de display van de ontvangende telefoon een bestaand telefoonnummer van de bank zichtbaar. Dat betekent dat er gebruik gemaakt is van een techniek die ‘spoofing’ heet. Met name ouderen worden slachtoffer van deze truc. Vaak raken zij al hun (spaar)geld kwijt.

Digitale dreiging
Volgens de nepbankmedewerker is er sprake een digitale dreiging of fraude. Degene die wordt gebeld moet al zijn of haar geld daarom overmaken naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om ‘kluisrekeningen’, ‘veilige rekeningen’ of een variant daarop. In een enkel geval wordt naar inloggegevens gevraagd.
Soms weet de ‘bankmedewerker’ precies wat het huidige banksaldo en de laatste transacties zijn. In dat geval hebben de oplichters zichzelf mogelijk al toegang verschaft tot de bankrekening, bijvoorbeeld door phishing via een nep-betaallink. Zo weten ze precies hoe een bankrekening er op dat moment uitziet.

Enorm schrijnend
“Dit is echt enorm schrijnend”, zegt directeur Marloes Kolthof. “Met name ouderen zien hun vaak moeizaam bij elkaar gespaarde centen in rook opgaan. Het kan gaan om behoorlijke bedragen. Soms om tienduizenden euro’s, maar voor iemand met alleen een AOW is 100 euro al te veel. Wij zouden graag veel meer middelen inzetten om ook deze kwetsbare doelgroep weerbaarder te maken. Maar daarvoor hebben we wel meer geld nodig, en nu zien we onze jaarlijkse subsidiebijdrage juist krimpen. Wat ons betreft moet er veel meer geld naar preventie. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen veel geld, maar vooral heel veel leed onder met name ouderen.”

Advies
Een bank zal hun klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot iemand bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en daarna contact opnemen. De klant hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over, benadrukt de Fraudehelpdesk. Wie twijfelt kan beter zelf de bank bellen via het bekende nummer.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

MPL

Wordt een partner