Fraudehelpdesk nu ook voor zakelijke slachtoffers

De Fraudehelpdesk Zakelijk is onlangs gestart om ook bedrijven en ondernemers weerbaar maken tegen fraude en persoonlijk advies te geven als een bedrijf met fraude te maken heeft. Bedrijven worden uitgenodigd hun ervaringen te delen, zodat andere voor de gevaren gewaarschuwd kunnen worden.
Door het registreren van de fraudemeldingen houdt de Fraudehelpdesk zicht op de laatste ontwikkelingen en kunnen ook anderen daar direct voor gewaarschuwd worden via de website, Facebook en Twitter. De rapportages aan het ministerie van Justitie en Veiligheid dragen verder bij aan meer inzicht in wat er speelt op het gebied van fraude.
Gesubsidieerd door de overheid
De Fraudehelpdesk is in 2011 opgericht in opdracht van minister Ernst Hirsch Ballin. Het begon als pilot voor 9 maanden, maar is inmiddels niet meer weg te denken uit de samenleving. In de loop van de jaren werd duidelijk dat burgers en bedrijven verschillende behoeftes hebben als het gaat om advies bij fraude. Dat heeft ertoe geleid dat de Fraudehelpdesk Zakelijk werd opgericht: een onderdeel van de Fraudehelpdesk speciaal voor bedrijven. De Fraudehelpdesk wordt gesubsidieerd door de overheid. De Fraudehelpdesk maakt met zijn activiteiten en dienstverlening deel uit van Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin).