G DATA: ”miljoenenschade gamers door cybercrime”
De schade die online gamers oplopen door cybercrime loopt in de miljoenen. Dat zegt Ralf Benzmuller, hoofd van de beveiligingslabs van G DATA. Cybercriminelen hebben het vooral gemunt op inloggegevens, die op de zwarte markt zelfs meer opbrengen dan creditcardgegevens.
Cybercriminelen hebben het afgelopen jaar massaal hun oog laten vallen op online gamers. Gamers die online gaan zonder actieve virusbeveiliging of firewall lopen hierdoor enorme risico’s. Tijdens de gamesessie kan elk type schadelijke code worden geplaatst en worden gegevens gekaapt zonder dat de gebruiker het in de gaten heeft.
Hoe meer spelers, hoe aantrekkelijker het voor cybercriminelen is om malware te plaatsen op p2p file-sharing sites zoals eMule. G DATA heeft de afgelopen weken patches, wall hacks en cheats voor de 10 bestverkochte games geanalyseerd en de resultaten waren op zijn minst verontrustend: meer dan de helft van alle bestanden bevatten schadelijke code. Zoals te verwachten was, bleek de bestseller World of Warcraft het primaire doelwit.
In 2008 kunnen gamers meer aanvallen van cybercrime verwachten dan ooit daarvoor. Het aantal password spies gericht op online gamers overschrijdt zelfs nu al het aantal Banking Trojans. Het gebruik van ‘wegwerp Trojans’ (Trojaanse paarden die eenmalig worden gebruikt, daarna aangepast en opnieuw in omloop gebracht) op fora voor gamers zal ook toenemen.
G DATA onderzocht in de afgelopen weken meer dan 1000 samples van P2P file-sharing sites op basis van de GfK Top 30 Games. 54 procent hiervan (528 bestanden) bevatte malware:
Top 5 malware:
1 – 30.3% P2P Worm.Win32.P2PAdware.a
2 – 17.8% Trojan Dropper.Win32.Peerad.a
3 – 7.6% P2P Worm.Win32.Kapucen.b
4 – 7.2% P2P Worm.Win32.Padonak.b
5 – 6.1% P2P Worm.Win32.VB.fc