Geen vergoeding na bankhelpdeskfraude
Een Rabobank-klant die in 2022 slachtoffer werd van bankhelpdeskfraude en daarbij meer dan 269.000 euro verloor, krijgt deze schade niet vergoed. Dat oordeelde de Rechtbank Amsterdam. De rechter vond dat de klant grof nalatig was door beveiligingsinstructies te negeren en de oplichter toegang te geven tot zijn computer en codes.
De klant werd telefonisch benaderd door een oplichter die zich voordeed als medewerker van ABN Amro en die meldde dat er fraude met zijn bankrekeningen plaatsvond. Onder druk van de oplichter installeerde de klant de software AnyDesk, waarmee de oplichter op afstand toegang kreeg tot zijn computer. Vervolgens logde de klant in op zijn ABN Amro- en Regiobank-rekeningen en maakte via meerdere overboekingen in totaal 258.000 euro over naar zijn Rabobank-rekening. Daarna voerde hij vijftien overboekingen uit naar een buitenlandse rekening, met een totaalbedrag van ruim 269.000 euro. Toen de klant zich later die dag realiseerde dat hij was opgelicht, nam hij direct contact op met de Rabobank. De bank diende de volgende dag een annuleringsverzoek in bij de Litouwse bank waar het geld naartoe was overgemaakt, maar dit verzoek bleek te laat; het geld was al verdwenen.
Grof nalatig
De klant eiste schadevergoeding van de Rabobank, met het argument dat de bank haar zorgplicht verzaakt had door het ongewone transactiepatroon niet op te merken. De bank stelde echter dat het transactiepatroon geen alarm triggerde, aangezien het fraudemonitoringssysteem beoordeelt op algemene patronen, niet op klant-specifieke gewoontes.
De rechter oordeelde dat de klant grof nalatig was door beveiligingsinstructies te negeren en de oplichter toegang te geven tot zijn computer en codes. Ook voldeed hij niet aan de voorwaarden voor coulance, omdat de oplichter zich voordeed als een medewerker van ABN Amro, niet van de Rabobank. Het verzoek van de klant werd afgewezen en hij moet tevens de proceskosten van ruim 12.000 euro betalen.