Geldtransporteur SecurCash vraagt faillissement aan

SecurCash, een van de grootste geld- en waardetransporteurs van het land is zodanig in de financiële problemen gekomen, dat een faillissement als enige uitweg wordt gezien. Om lege geldautomaten en risico’s bij winkeliers te voorkomen, worden de werkzaamheden voortgezet, totdat concurrenten deze hebben kunnen overnemen.

Het bedrijf, dat jaarlijks zo’n 450.000 geldtransporten voor meer dan duizend klanten verzorgde, kampt al langer met problemen. Deze zijn ontstaan door de afname van contant geldverkeer, een toenemende druk op de tarieven, maar vooral ook door een min of meer gedwongen overname van Brinks in 2015, dat eveneens kopje onder dreigde te gaan. Hiermee werden ook langlopende vastgoedverplichtingen aangegaan, die het SecurCash zo goed als onmogelijk maakten om uit de rode cijfers te blijven.
Het faillissement is op last van toezichthouder De Nederlandsche Bank uitgesteld tot na de feestdagen om te voorkomen dat geldautomaten leeg zouden raken en winkeliers met grote hoeveelheden contant geld zouden komen te zitten. Er mocht tot vandaag ook niets over de kwestie naar buiten worden gebracht. Ook het personeel van SecurCash wordt pas vandaag ingelicht. Wel is al in het geheim met de vakbonden en enkele grote klanten gesproken.

Activiteiten voortgezet
Hoewel SecurCash na vandaag formeel niet meer bestaat, worden de activiteiten voortgezet, totdat de werkzaamheden in goede orde zijn overgedragen aan de concurrenten G4S en RCCS. Het gaat hier onder andere om het vullen van geldautomaten in opdracht van Geldservice Nederland en het ophalen van geld bij grote winkelketens, zoals Boni, Blokker, Gamma, Intertoys, Jan Linders, Karwei, Kruidvat en Xenos.
Eerder probeerde het moederbedrijf, het Duitse Diebold Nixdorf, SecurCash al te verkopen, maar dat lukte niet vanwege de verplichtingen die het vroegere Brinks met zich had meegebracht. Door nu het faillissement aan te vragen, verwacht men dat in ieder geval de verplichtingen aan klanten kunnen worden overgedragen.

Deel dit artikel via: