Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Gold-IP

Connect Security

Brivo

SmartCell

Service Centrale Nederland

Paxton

Seagate

VEB

OSEC

ARAS

Regio Control Veldt

G4S

SMC Alarmcentrale

HD Security

SOBA

Paralax

Alphatronics

NIBHV

Secusoft

CDVI

Trigion

ASIS

Aritech

Teletek

VisionPlatform.ai

Intrasec

Add Secure

SmartSD

Van Dusseldorp Training

WBN Security

Hikvision

HID

VGN Group

Optex

Akuvox

Crown Security Services

i-Pro

Bydemes

VBN

Securitas

OpenEye

Synguard

Alarm Meldnet

Multiwacht Security

VIGI

Lobeco

Advancis

Paraat

Seris

VVNL

Uniview

Eizo

LUGN

Top Security

MPL

2N

Sequrix

MOBOTIX

Ajax Systems

Milestone

Genetec

Centurion

Bosch Security Systems

Nenova

Network Optix

Kidde Commercial

VAIBS

Hanwha Vision Europe

Distri Company

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

CSL

ASSA ABLOY

IDIS

Masset

Unii

ADI

Gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt

6 november 2023
Redactie
06:55

De gemiddelde schade door online fraude steeg de afgelopen 12 maanden met 20 procent tot 350 euro. Het aantal schades van boven de 1000 euro nam zelfs met 36 procent toe. De totale gemelde schade steeg van 277.000 naar 365.000 euro. Het aantal melders bleef ongewijzigd.

Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes ten aanzien van aan- en verkoopfraude. Inmiddels heeft het LMIO 1.000 onbetrouwbare webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond en het Europees Consumenten Centrum (ECC) krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops die hun afspraken niet nakomen.

Betrouwbaarheid checken
Want nog steeds doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. De Fraudehelpdesk, de ACM, de Consumentenbond, het ECC en het LMIO van de politie trekken daarom net als vorig jaar samen op in een campagne tegen oplichting door valse webshops. De organisaties roepen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.

Eerst reviews bekijken, dan bestellen
Het vooraf checken van reviews kan, zeker bij onbekende webshops, achteraf veel gedoe schelen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat ruim 59 procent van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht: een webshop waar ze niet eerder hadden gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop, maar gedragen zich toch nauwelijks anders. Bij een bekende webshop checkt 43 procent van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55 procent. En dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.

Wat kan men zelf doen?
Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Googel het woord ‘reviews’ en de URL (het web-adres) van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Of check meldingen en aangiftes op de website van de politie. Met zo’n snelle check zijn de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit te filteren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Seagate

SequriX

Distri Company

Boon Edam

VIGI

Wordt een partner