Gezamenlijke veiligheidsregels banken voor internetbankieren
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond hebben samen nieuwe regels voor internetbankieren opgesteld waaraan alle particuliere klanten van Nederlandse banken zich moeten houden. Wie zich aan de voorschriften houdt, kan er zeker van zijn dat bij internetfraude zijn schade wordt vergoedt.
Gelukkig daalt de schade als gevolg van fraude met internetbankieren, aldus de banken. Het schadebedrag is in een jaar tijd gedaald van 24,8 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2012 naar 4,2 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.
Banken zien nog steeds veel pogingen van criminelen om fraude via internetbankieren te plegen. Ze maken daarbij gebruik van malware, schadelijke software om computers van klanten te infiltreren en te manipuleren en phishing, het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens. Maar doordat banken de fraude steeds sneller kunnen herkennen en voorkomen, daalt de schade die wordt geleden. Door de campagnes over veilig bankieren zijn consumenten zich beter bewust van de methodes die criminelen gebruiken en trappen ze er minder vaak in.
Regels voor internetbankieren
- Houd uw beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
- Controleer uw bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
De nieuwe regels gaan op 1 januari in en maken een einde aan verschillen in de voorschriften tussen de banken.
Download de toelichting op de regels: Uniforme veiligheidsregels (pdf)