Gezichtsherkenning kan einde wachtwoordproblemen zijn

Volgens Vito Fabbrizio van HID kan gezichtsherkenning voor de meest uiteenlopende organisaties belangrijke meerwaarde bieden. Zo kunnen winkels hun vaste klanten herkennen en voordelen bieden. De meeste voordelen zijn er echter voor de bancaire sector.

Digitaal bankieren, of het gebruik van technologie om bankrekeningen ergens anders dan in het bankfiliaal te beheren en te bekijken, is tegenwoordig de norm. Naar schatting zullen alleen al in de VS meer dan 200 miljoen gebruikers inloggen op toepassingen voor digitaal bankieren – dat is meer dan 75,4 procent van de totale bevolking van het land. Dankzij deze digitale transformatie eisen bankklanten nog meer veilige en handige diensten. En banken zoeken naar manieren om gemak en veiligheid in balans te brengen en klanten een betere, veiligere bankervaring te bieden.

Problematisch
Voor digitaal bankieren is het gebruik van wachtwoorden en pincodes problematisch. De gemiddelde persoon gebruikt meer dan honderd wachtwoorden. Natuurlijk hebben ze niet echt honderd unieke wachtwoorden; ze hergebruiken dezelfde paar keer op keer. Dit hergebruik van wachtwoorden is een enorme bron van fraude, aangezien kwaadwillenden slechts één site hoeven te compromitteren om toegang te krijgen tot alle andere.
Gezichtsherkenning geeft in één oogopslag direct toegang tot de juiste gebruiker. Het hele proces is naadloos, van een eenvoudige inschrijving tot doorlopende accounttoegang en -beheer. Of ze nu een geldautomaat of de mobiele app van een bank gebruiken, klanten kunnen erop vertrouwen dat hun rekeningen veilig en fraudevrij zijn.

Klantloyaliteit en -behoud
Gezichtsherkenning zorgt voor een meer persoonlijke bankervaring. Klanten worden herkend wanneer ze een filiaal binnenkomen, waardoor ze bij naam worden begroet en snelle service krijgen die is aangepast aan hun behoeften. Gezichtsherkenning is overigens niet alleen handig voor klanten, het lost ook veel interne problemen op. De gemiddelde persoon heeft bijvoorbeeld al honderd wachtwoorden nodig, maar de gemiddelde bankmedewerker gebruikt er veel, veel meer. Sommige banken vragen medewerkers om in te loggen op meerdere systemen met unieke en steeds veranderende wachtwoorden. Dit wordt zo omslachtig dat werknemers vaak hun toevlucht nemen tot het opschrijven van wachtwoorden en het verbergen van wachtwoordlijsten in laden en onder toetsenborden.

Gezichtsherkenning elimineert wachtwoordproblemen
Gezichtsherkenning vereenvoudigt aanmelden met slechts een scan van het gezicht. Er zijn geen ingewikkelde wachtwoorden meer nodig om te onthouden. Medewerkers krijgen veilig toegang, afhankelijk van hun autorisatieniveau. De kosten van de IT-helpdesk in verband met verloren of gestolen wachtwoorden worden verlaagd. Er wordt een aanwezigheidsbewijs geleverd met een auditlogboek van de transacties van alle bankmedewerkers. Er zijn inzichten, analyses en rapportage om gemakkelijk en snel risicovolle situaties op te lossen en tegelijkertijd te voldoen aan de vereisten voor gegevenscompliance. Gezichtsherkenning biedt dus tal van voordelen voor banken en financiële instellingen. Het is de toekomst van bankieren en die toekomst is nu.

Lees hier meer over hoe de gezichtsherkenningstechnologie van HID Global de weg wijst naar digitale banktransformatie.

Deel dit artikel via: