Google verwijdert advertenties van malafide slotenmakers
De afgelopen tijd regende het klachten over slotenmakers die snelle service leveren als mensen hun huis niet meer in kunnen. Behalve dat vaak prutswerk werd geleverd, moesten klanten onder druk rekeningen betalen van soms meer dan 1000 euro. Dergelijke bedrijven zijn bij Google niet langer welkom als adverteerder.
De bedrijven betaalden Google om bovenin de zoekresultaten te staan. Sommigen gingen zelfs zo ver, dat zij bonafide concurrenten lieten wegklikken, door zogenoemde click farms. Die zorgen ervoor dat het ingestelde budget in Google AdWords snel wordt weg geklikt, zodat de advertentie uit de zoekresultaten verdwijnt.
Vooral consumenten zijn in paniek snel geneigd het eerste bedrijf in te schakelen dat zij op Google vinden. Ook wordt dan vergeten om vooraf een prijsopgave te vragen. Als het slot eenmaal is vervangen, zit de consument met een torenhoge rekening die vaak direct betaald moet worden.
Kritiek
De gang van zaken leverde Google veel kritiek op. Niet alleen malafide slotenmakers maken gebruik van de commerciële mogelijkheden van de zoekmachine, ook loodgietersbedrijven en andere ‘klusjesmannen’ weten noodsituaties grondig uit te buiten.
In Nederland, België, Duitsland en Zweden zijn verdachte advertenties verwijderd. Ze zijn ook niet meer in de normale zoekresultaten terug te vinden.
De maatregel betekent niet het einde van de kwalijke praktijken. Consumentenorganisaties waarschuwen daarom dat het kiezen van het bovenste zoekresultaat nog altijd risico’s met zich meebrengt. Volgens de Belgische staatssecretaris De Bleeker voor Consumentenbescherming wordt er gedacht aan een systeem waarbij alleen gecertificeerde slotenmakers kunnen adverteren via Google. Dat zijn slotenmakers met Politiekeurmerk Veilig Wonen of die aangesloten zijn bij het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde en/of de Vereniging Erkende Beveiligingsbedrijven.