AVG, bekend van de gratis virusscanner en andere beveiligingssoftware, gaat de voorwaarden aanpassen. Het nieuwe privacybeleid stelt dat AVG de data met derde partijen mag delen.
De afgelopen dagen kreeg het Tsjechische bedrijf daarom een storm van kritiek te verduren. In het privacybeleid, dat op 15 oktober ingaat, zegt AVG dat het niet-persoonlijke data verzamelt om de gratis producten kosteloos aan te blijven bieden. Het gaat dan om geanonimiseerde surf- en zoekgeschiedenis, waaronder metadata. Ook worden de gebruikte internetprovider of mobiele netwerkprovider opgeslagen, alsmede informatie over andere software die gebruikers op hun computer of apparaat hebben geïnstalleerd.
AVG laat weten dat de voorwaarden inhoudelijk niet nieuw zijn. AVG wil met de nieuwe voorwaarden, die nu op een enkele webpagina staan, duidelijkheid scheppen bij gebruikers. Tegenover Wired zegt een woordvoerder dat AVG voorlopig nog geen gegevens als browse- en zoekgeschiedenis doorverkoopt, maar dat dit in de toekomst mogelijk het geval is.