Grote toename nepberichten Belastingdienst
Aanzienlijk meer mensen dan normaal hebben gedurende de coronacrisis e-mails of sms’jes ontvangen, waarin zij werden gewezen op een belastingschuld die direct betaald moest worden. De Belastingdienst probeert het probleem aan te pakken, maar zegt dat het dweilen met de kraan open is.
In de berichten dreigt de afzender dat de gerechtsdeurwaarder zal overgaan tot beslaglegging, als niet direct wordt betaald. Dat betalen kan via een knop in het bericht via iDeal, om het makkelijk te maken. Dat laatste biedt de Belastingdienst de mogelijkheid om via de betreffende bank de fraude te beëindigen, maar met dezelfde snelheid worden weer nieuwe bankrekeningen van geldezels misbruikt.
DigiD-codes
Directeur Henk Hendriks van de Belastingdienst verklaarde tegenover de NOS een verband te zien met de coronacrisis. Normaal ontvangt de instelling zo’n 2000 fraudemeldingen per week, maar dat liep tijdens de crisis op tot wel 12.000 meldingen per week. Inmiddels is dat aantal weer gedaald tot zo’n 6000 meldingen per week, maar dat is natuurlijk nog altijd een stuk hoger dan ‘normaal’. Hendriks waarschuwt dat het de criminelen niet alleen om geld is te doen. Zij weten met hun methodes ook DigiD-codes te bemachtigen. De directeur benadrukt dat de Belastingdienst nooit betaalverzoeken of aanmaningen per e-mail, sms of WhatsApp verstuurt. Het is niet bekend hoeveel slachtoffers de fraude met belastingberichten maakt en hoe groot de schade is.