Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Network Optix

VGN Group

Bydemes

Sequrix

Eagle Eye Networks

Aritech

Ajax Systems

Uniview

Kidde Commercial

Paralax

CDVI

ADI

Intrasec

VBN

MOBOTIX

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

ARAS

VAIBS

IDIS

Add Secure

SMC Alarmcentrale

NIBHV

Bosch Security Systems

Service Centrale Nederland

MPL

Hanwha Vision Europe

Secusoft

Optex

Van Dusseldorp Training

Advancis

OpenEye

HID

G4S

VEB

Seagate

Akuvox

Multiwacht Security

Nenova

Paraat

Distri Company

SmartSD

ASSA ABLOY

Teletek

ASIS

Connect Security

Top Security

Lobeco

Genetec

SOBA

CSL

Eizo

Gold-IP

Paxton

Seris

Alarm Meldnet

Crown Security Services

Securitas

VVNL

i-Pro

HD Security

OSEC

LUGN

Trigion

Synguard

Regio Control Veldt

Alphatronics

BHVcertificaat.online

Masset

VisionPlatform.ai

2N

Unii

Milestone

Centurion

Brivo

Handleiding voor herstel na cyberincident

2 juni 2024
Redactie
06:05

Mailen lukt niet meer. Belangrijke data zijn niet meer toegankelijk. Tot overmaat van ramp zijn ook de back-ups versleuteld. Zo maar een scenario dat iedereen kan overkomen. In zulke gevallen wil men snel terugkeren naar ‘business as usual’. Hoe? Dat staat in het Basisboek Herstel van een cyberincident, dat het Nationaal Cyber Security Center gratis ter beschikking stelt.

Het vermogen te herstellen van cyberincidenten is een voorwaarde om digitaal weerbaar te zijn. Maar herstel omvat meer dan back-ups. Weten wat je moet beschermen, welke middelen je daarvoor nodig hebt en hoe je je herstel uitvoert en oefent is noodzakelijk. In het ‘basisboek’ licht het NCSC toe wat het belang van herstel is, hoe dat inricht moet worden en welke maatregelen genomen kunnen worden om effectief te herstellen van cyberincidenten.

Ingewikkeld en tijdrovend
Ongeveer één op de vijf bedrijven krijgt jaarlijks te maken met een cyberincident met schade of uitval als gevolg. Kwetsbaarheden in software, menselijke fouten, maar ook rampen, pandemieën of stroomuitval; ze kunnen leiden tot onverwachte gebeurtenissen en zelfs uitmonden in disruptieve incidenten en leiden tot een crisis. Herstellen van een cyberincident kan ingewikkeld en tijdrovend zijn: zo kan het herstel van gijzelsoftware dagen zo niet weken in beslag nemen. Hersteloperaties verlopen bovendien lang niet altijd vlekkeloos.
Vaak blijkt dat het herstellen onvoldoende is geoefend of dat back-ups niet goed kunnen worden teruggezet. Hoe langer de hersteltijd en ingewikkelder de hersteloperatie, hoe groter de impact op de bedrijfsvoering. Dat kan geld kosten, je reputatie schaden of in een ernstig geval zelfs leiden tot faillissement.
Bij een cyberincident komt het aan op een effectief en efficiënt herstelvermogen van je organisatie zodat de dienstverlening gecontinueerd kan worden. Wat herstellen betekent en hoe dat wordt ingericht, is te lezen in het basisboek. Er wordt ingegaan op wat herstel precies is, hoe het organisatorisch wordt ingericht en welke maatregelen getroffen kunnen worden om effectief te herstellen van cyberincidenten.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Distri Company

Seagate

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Wordt een partner