Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Brivo

HD Security

Sequrix

Paraat

SmartSD

Kidde Commercial

Securitas

i-Pro

Unii

Aritech

Service Centrale Nederland

NIBHV

IDIS

Teletek

VisionPlatform.ai

Regio Control Veldt

ADI

Seris

Uniview

Connect Security

VVNL

G4S

Paralax

Advancis

CDVI

Genetec

HID

OSEC

OpenEye

SMC Alarmcentrale

Alphatronics

Seagate

Crown Security Services

LUGN

Van Dusseldorp Training

Synguard

Hikvision

Bosch Security Systems

Ajax Systems

ARAS

MPL

SmartCell

VGN Group

Nenova

Distri Company

Paxton

MOBOTIX

Milestone

Lobeco

Bydemes

ASSA ABLOY

SOBA

VBN

Alarm Meldnet

Centurion

Hanwha Vision Europe

VEB

Eizo

Multiwacht Security

Masset

Optex

2N

Traka ASSA ABLOY

Gold-IP

Akuvox

Intrasec

Eagle Eye Networks

Add Secure

Top Security

Trigion

Network Optix

BHVcertificaat.online

VAIBS

Secusoft

ASIS

Helft mensen kijkt weg bij nieuws over rampen en conflicten

25 november 2024
Redactie
17:09

De helft van de mensen in Nederland kijkt weleens weg van de televisie bij nieuws over natuurrampen, oorlog of conflict. Bijna 60% van de mensen scrolt weleens door bij nieuws over het leed in de wereld op sociale media. Jongeren doen dat nog veel vaker: 70% scrolt weleens door en maar liefst 30% doet dat regelmatig of zelfs vaak bij nieuws over natuurrampen en conflicten. Dat blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis. Een zorgwekkende ontwikkeling, vindt de hulporganisatie. 

Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis: “Op dit moment zijn er maar liefst 120 conflicten in de wereld. Ook het aantal natuurrampen, zoals overstromingen of extreme regenval, stijgt. Kortom, er zijn steeds meer mensen in nood. Wij hebben in Nederland de luxe om de tv uit te zetten of door te scrollen. Maar mensen in Gaza, Soedan of Bangladesh niet. Zij voelen dagelijks de tekorten aan voedsel, het gebrek aan medische zorg. We mogen daar niet van wegkijken.”

Er is meer dan hondenfilmpjes
De helft van de ondervraagden vindt het (heel) belangrijk om nieuws over leed te volgen. Toch scrollen veel mensen door, kijken ze weg van de tv of slaan ze nieuwsberichten over een ramp of oorlog over. Eén op de drie jonge ondervraagden geeft aan regelmatig of zelfs vaak door te scrollen bij nieuws over een ramp of conflict.  
Goossens: “Dat is een zorgwekkende trend. Jonge mensen kijken niet naar het journaal en lezen geen krant, maar consumeren nieuws via sociale media. Als je dan doorscrolt, krijg je door het algoritme veel minder mee wat er in de wereld gebeurt: wat de gevolgen zijn van klimaatverandering, waarom mensen vluchten. En is de kans groter dat je alleen grappige hondenfilmpjes of reclames van influencers te zien krijgt.”

Gevoel van machteloosheid
40% van de ondervraagden is meer geraakt door nieuws over een overstroming of oorlog dan een paar jaar geleden. 1 op de 9 mensen is juist minder geraakt door de ellende in de wereld. Zij zeggen: ‘ik raak afgestompt’ of ‘je wordt er immuun voor’. 60% van de ondervraagden geeft aan zich machteloos te voelen van al het nieuws over leed.
Dat vindt het Rode Kruis begrijpelijk. Goossens: “Er is een conflict in Oekraïne, de situatie in Gaza en Libanon voelt uitzichtloos. En dan zie je iedere dag wel nieuws over een nieuwe overstroming of tropische storm, van Spanje tot Brazilië en van Nigeria tot Vietnam. Maar dit gaat over mensen die onze hulp nodig hebben. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten.”

Gelukkig kunnen wij het ons niet voorstellen
Het Rode Kruis start daarom een campagne: ‘Juist als we ons er niets bij kunnen voorstellen, is het tijd om te helpen’. Daarmee wil de organisatie aandacht vragen voor de slachtoffers van conflicten en natuurrampen wereldwijd.
Goossens: “Gelukkig maar, dat de meesten van ons niet weten hoe verschrikkelijk het is als je je kinderen geen eten kan geven. W​ij voelen niet de angst van een kind die op weg naar school drones met bommen hoort overvliegen. De wanhoop als je na een overstroming geen toegang meer hebt tot een arts of medicijnen. Velen van ons weten niet hoe vreselijk de gevolgen van conflicten en natuurrampen zijn. Maar juist dán is wegkijken niet de oplossing. Dan is het tijd om in actie te komen.”

Doneren voor mensen in nood kan op Giro 881, NL33INGB0000000881 of via www.rodekruis.nl.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Seagate

SequriX

Suricat

Distri Company

Wordt een partner