Heras ontwikkelt breekbaar hekwerk voor vliegvelden
Hekwerkconstructies rondom runways moeten robuust en breekbaar zijn. Internationale veiligheidsvoorschriften vereisen een stabiele constructie die ook moet kunnen breken.
Een hek dat mens en dier tegenhoudt en bestand is tegen extreme windkracht, maar in geval van nood ook afbreekt en onnodige schade aan het toestel voorkomt. De Runway End Safety Area (RESA) is de veilige omgeving van een landingsbaan en
moet nagenoeg vlak zijn en vrij van obstakels. Een hekwerk in een RESA moet ook kunnen breken, om schade aan het toestel, bijvoorbeeld bij doorschuiven na een landing, te minimaliseren. En bij aanraking met het hekwerk moet het toestel de beoogde vluchtrichting zo veel als mogelijk behouden.
Dit soort hekwerktypen is niet nieuw, maar alleen op basis van composiet beschikbaar en via een select aantal aanbieders in Zweden en Italië. Het Heras Frangible Fence is het eerste type airport fence van lichtgewicht aluminium. De constructie is in opdracht van Heras door TNO gekeurd. Het hek voldoet aan alle frangibility eisen van de International Civil Aviation Organization (ICAO, de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart).
Het eerste Heras Frangible Fence is deze zomer voor Maastricht Aachen Airport opgeleverd. De constructie beveiligt er de RESA en is bestand tegen windsnelheden tot 140 km/uur.