Hikvision introduceert exclusieve lijn voor het hogere segment

Hikvision breidt de nieuwste producten voor het hogere segment uit met speciale dienstverlening. Daarvan kunnen alleen Silver, Gold en Platinum Partners profiteren”, vertelt key accountmanager Robin Molenaar. “Het wordt onze nieuwe marktbenadering, die wij introduceren in onze Hikvision Solution Kernproducten Catalogus.”
Na zich jarenlang vooral op componenten gericht te hebben, concentreert Hikvision zich tegenwoordig steeds meer op complete oplossingen, die afgestemd zijn op specifieke marktsegmenten. De productencatalogus maakt daarbij plaats voor een ‘solution catalogus’, aldus Molenaar. “We leggen daarbij de focus op de enterprise-markt en de grote projecten, waarbinnen wij geloven van extra waarde te kunnen zijn voor onze partners en met ze mee te kunnen denken als verantwoordelijke fabrikant zijnde. Dat houdt onder andere in dat wij verschillende specialisten aanstellen, die precies weten welke eisen aan cameratoezicht worden gesteld binnen bijvoorbeeld de zorgsector, het transportwezen of de detailhandel. We boden eerder ook al ondersteuning bij projecten, maar nu gaan we dat middels ondersteuning bij projectering en technische ondersteuning op locatie en op afstand doen. Onze support desk heeft de ambitie om elke servicevraag van onze partners binnen 24 uur te beantwoorden. We zijn ook al begonnen met het trainen van de distributeurs op het gebied van deze nieuwe benadering en nog dit kwartaal starten we een grote campagne om de nieuwe strategie samen met een geheel nieuwe productlijn in de markt te introduceren.” De key accountmanager benadrukt dat in alle gevallen de leveringen via de distributeurs blijven gaan.
Nieuwe productlijnen
In het kader van de nieuwe strategie komt er een speciale, exclusieve productlijn voor Silver, Gold en Platinum Hikvision Dealer Partners, die actief zijn in het enterprise-segment. Deze productlijn gaat de ‘Solution’-lijn heten, waar geen reguliere 2-serie camera’s in zitten (DS-2CD2xxx). Reguliere 2-serie modellen zijn producten voor het mkb-segment. De gehele Solution productlijn is van nog hogere kwaliteit en wordt standaard geleverd met onder andere speciale analytics-functies en bijbehorende kwaliteitscertificeringen. “Met de Solution-lijn producten creëren wij enorme toegevoegde waarde voor onze partners, onder andere door sterk de nadruk te leggen op kwaliteit met de standaard 5 jaar garantieperiode voor alle Solution-producten. Zo kunnen wij Partners de middelen bieden om elk project samen met ons te winnen”, belooft Molenaar. “De eerste stappen zijn al gezet en nu gaan we doorpakken. Onder andere met de lancering van de 3-Serie, onderdeel van de ‘Solution’-productlijn. Die komt eraan en wordt dus exclusief verkrijgbaar voor Silver, Gold en Platinum Partners. De focus ligt nog steeds op CCTV, maar via HikCentral (het Hikvision Video Management System – ofwel VMS) worden ook intercoms, toegangssystemen, thermische camera’s, inbraak en andere beveiligingsproducten ondersteund. Zo kunnen projecten van a tot z worden ingevuld.”
Omruilgarantie
De producten binnen de exclusieve Solution productlijn krijgen standaard een garantie van 5 jaar. De ‘hardlopers’, ook wel de kernproducten genoemd, kunnen bij een eventueel defect zelfs direct worden omgeruild. Dat noemt de fabrikant ‘Advanced Replacement’ en is alleen beschikbaar voor de modellen die in de 2020-2021 Kernproducten Catalogus zijn opgenomen. Daarvoor worden grote voorraden aangelegd bij Hikvision zelf en bij de distributeurs. “Installateurs kunnen dat in hun Service Level Agreement met klanten opnemen”, aldus Molenaar. De nieuwe strategie sluit volgens hem beter aan bij de ‘installateur van morgen’ en speelt in op de eisen die onze Partners – en hun klanten – aan service en kwaliteit stellen. “Het gaat de komende jaren veel meer om Security as a Service draaien. Dat is een extra verdienmodel voor installateurs. Geen systemen meer verkopen, maar diensten verlenen met de levering en het onderhoud van producten als onderdeel. Hikvision heeft hier bijvoorbeeld al op ingespeeld met de lancering van Hik-ProConnect. Wij zijn dan met onze distributeurs de partner die de installateur nodig heeft om de afspraken in de Service Level Agreements met hun klanten te kunnen nakomen.”