Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

CDVI

Regio Control Veldt

Seagate

IDIS

G4S

BHVcertificaat.online

Securitas

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

Eizo

Hanwha Vision Europe

ASIS

Trigion

VVNL

Alphatronics

Crown Security Services

Optex

2N

Nenova

Brivo

Intrasec

Lobeco

ADI

OSEC

Add Secure

Network Optix

VAIBS

Secusoft

Paraat

EAL

Bosch Security Systems

Akuvox

HD Security

Unii

Oribi ID Solutions

Connect Security

Aritech

Centurion

Traka ASSA ABLOY

VBN

Alarm Meldnet

Bydemes

ARAS

HID

Multiwacht

VideoGuard

Milestone

Ajax Systems

SOBA

i-Pro

Kiwa

MOBOTIX

NetworxConnect

ASSA ABLOY

Gold-IP

Hikvision

NIBHV

Seris

SmartSD

Genetec

Sequrix

Distri Company

Avigilon Alta

CSL

Uniview

Masset Solutions

VEB

Eagle Eye Networks

Advancis

Top Security

Paxton

SmartCell

Dero Security Products

PG Security Systems

Hoger uurloon en betere roosters voor Schiphol-beveiligers

6 oktober 2022
Redactie
23:59

Het uurloon voor beveiligers op Schiphol gaat structureel met 2,50 euro omhoog. De beveiligers krijgen ook betere, meer voorspelbare roosters. En de pauzeruimtes krijgen een grondige facelift. Dat maakt CNV Vakmensen bekend.

“Schiphol maakt een flinke stap om de situatie voor beveiligers te verbeteren. Een hoger loon, betere roosters en fatsoenlijke pauzeruimtes zijn hard nodig om het werk weer aantrekkelijker te maken en het personeelstekort op te lossen”, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. “Maar het wordt wel een lange weg voordat de situatie weer is genormaliseerd. En er zijn voor de langere termijn ook andere, structurele verbeteringen nodig.” Op het moment komt de luchthaven nog 800 beveiligers tekort.

Ongekend hoge werkdruk
Eerder deze week bleek uit een enquête van CNV Vakmensen dat de werkdruk voor beveiligers ongekend hoog is (8,4 op een schaal van 10). Maas: “Die hoge werkdruk is niet zomaar opgelost. De onvrede zit diep en voor veel beveiligers een reden om op zoek te gaan naar ander werk. Schiphol zal echt moeten laten zien dat ze er alles aan willen doen om een goede opdrachtgever te zijn, waar de mensen centraal staan.”

Uurloon gaat met 2,50 euro omhoog
Het verdwijnen van de zomerbonus is volgens 59 procent van de beveiligers een belangrijke reden voor het personeelstekort. Daarvoor in de plaats komt nu vanaf 1 november een ‘objecttoeslag’ van 2,50 euro bruto per uur bovenop het uurloon. De arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per gewerkt uur, zoals afgesproken in het Schipholakkoord van juni, blijft daarnaast bestaan. “De extra toeslagen zijn hopelijk een stimulans voor beveiligers om ondanks de huidige werkdruk toch op Schiphol te blijven werken. En hopelijk geeft het ook een extra zet bij het werven van nieuwe collega’s. Voor een beveiliger fulltime werkt, betekent het in totaal zo’n 560 euro per maand extra, vergeleken met een beveiliger die elders werkt. Dat is toch een behoorlijke plus.”

Onderdeel van het loon
De objecttoeslag geldt voor alle beveiligers op Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, zolang als de huidige tender loopt (tot december 2024). Maas: “Vergeleken met de zomertoeslag heeft deze objecttoeslag als voordeel dat het onderdeel wordt van het loon. Hij telt dus ook mee in de toeslagen en geldt ook bij ziekte en verlof.”
Vanaf 1 november krijgen alle beveiligers die vóór 5.30 uur starten met hun dienst ook nog een extra toeslag van 35 procent over de uren die ze werken tot 6.00 uur.

Betere roosters
De roosters worden aangepakt, zegt Maas. “De roosters zijn nu een drama, dat blijkt ook wel uit onze enquête. Twee op de drie beveiligers hebben regelmatig of vaak te maken met veranderende roosters. Verlofaanvragen worden vaak geweigerd. De balans tussen werk en privé is nu volkomen zoek. Het goede nieuws is nu dat de beveiligers vanaf 1 januari te maken krijgen met betere roosters, die een stuk voorspelbaarder zijn. Het aantal instapmomenten wordt drastisch teruggebracht, naar maximaal tien. We hopen dat dat gaat helpen. Maar dat is dus pas vanaf 1 januari, het is nu nog wel even doorbijten.”

Fatsoenlijke pauzeruimtes
De pauzeruimtes (‘lounges’) voor beveiligers krijgen een grondige facelift. “Bij een lounge denk je aan een fraaie en luxe ruimte, maar  helaas is het voor beveiligers een armoedige plek, met vaak kapotte of ondeugdelijke spullen. We krijgen daar al heel lang klachten over. Schiphol heeft nu beloofd dat de tien lounges in de terminal nu echt met spoed worden aangepakt en verbeterd. Eindelijk, maar beter laat dan nooit.”

Met alleen extra geld zijn de problemen nog niet opgelost
Maas vindt het positief dat Schiphol extra stappen zet om het personeelstekort op te lossen. “Tegelijkertijd moeten we niet naïef zijn. Met alleen wat extra geld is het probleem niet opgelost. We pleiten voor structurele verbeteringen op Schiphol, bijvoorbeeld als het gaat om de manier waarop de aanbesteding nu plaatsvindt. Er moet een eind komen aan de moordende concurrentie, over de ruggen van werknemers.”

Oproep aan overheid om meer regie te nemen
CNV Vakmensen ziet hierin ook een rol van de overheid, als aandeelhouder van Schiphol, om meer regie te nemen. De bond heeft hierover vorige week een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. In de brief doet de bond een aantal concrete voorstellen:

  • Zorg voor een koerswijziging in het aanbestedingsbeleid door het socialer organiseren van arbeid. Besteed niet meer voornamelijk op prijs aan, maar juist op kwaliteit van werk en sociale criteria. Kijk ook serieus naar de optie van inbesteden. Zorg er in de nieuwe aanbestedingen in ieder geval voor dat uitbestede diensten niet in veel verschillende elkaar beconcurrerende bedrijven worden opgeknipt.
  • Dwing af dat er eindelijk voldoende in beveiligers wordt geïnvesteerd, niet alleen met bonussen, maar structureel. Stop met flex: zorg ervoor dat er normale vaste contracten zijn voor Schipholmedewerkers.
  • Zorg voor een gelijk speelveld in arbeidsvoorwaarden. De dispensatie van de ‘Cao Veiligheidsdomein’ door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid faciliteert (volgens CNV) concurrentie op arbeidsvoorwaarden.
  • Zorg voor een betere handhaving van arbeids(omstandigheden)wetten op Schiphol. Het is onwenselijk dat de Nederlandse Arbeidsinspectie zo beperkt inspecteert.
Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Aritech

Distri Company

Videoguard

SequriX

Suricat

Seagate

Wordt een partner