Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

CDVI

Bosch Security Systems

VAIBS

Connect Security

Dero Security Products

Secusoft

Aritech

SmartSD

Advancis

OSEC

SmartCell

Crown Security Services

20face

Optex

Paxton

Eagle Eye Networks

Hikvision

Kiwa

Akuvox

Brivo

VideoGuard

Unii

ASSA ABLOY

EAL

Top Security

IDIS

Seagate

Sequrix

Explicate

DZ Technologies

Genetec

CardAccess

VBN

G4S

SMC Alarmcentrale

Securitas

VEB

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

Network Optix

HD Security

Lobeco

Alphatronics

SOBA

Masset Solutions

NIBHV

Bydemes

HID

VVNL

Uniview

Seris

Multiwacht

Trigion

Centurion

CSL

Paraat

ASIS

Avigilon Alta

ARAS

BHVcertificaat.online

Nenova

Add Secure

PG Security Systems

Hanwha Vision Europe

NetworxConnect

Gold-IP

ADI

Regio Control Veldt

Milestone

Traka ASSA ABLOY

i-Pro

Eizo

2N

Ajax Systems

Horeca boos op Amsterdam wegens controle op discriminatie

25 juni 2019
Redactie
11:19

De gemeente Amsterdam stuurt regelmatig etnische koppels naar horecagelegenheden om te kijken of hen op grond van huidskleur de toegang wordt geweigerd. Een prima methode, vindt Koninklijke Horeca Nederland, maar de wijze van uitvoering deugt niet. De brancheorganisatie dreigt daarom met een rechtszaak, meldt het Parool.

Het weigeren van een bezoeker met een donkere huidskleur terwijl blanke mensen wel worden toegelaten, kan leiden tot sluiting van de horecazaak. Om het tegen discriminatie gerichte beleid te handhaven, zet de gemeente Amsterdam ‘mystery guests’ in. Koninklijke Horeca Nederland juicht dat toe, maar dreigt de manier waarop het gebeurt aan te vechten bij de rechter. Zo kan het maanden duren voordat de horecaondernemer op het gedrag van zijn portiers wordt aangesproken. In de tussentijd hebben dan nieuwe controles plaatsgevonden, met hetzelfde resultaat. De brancheorganisatie vindt dat herhaling van de controle pas moet plaatsvinden nadat de ondernemer in de gelegenheid is geweest zijn portiers te corrigeren. Aan dat verzoek heeft de gemeente gehoor gegeven. De horecaondernemer wordt nu na uiterlijk twee weken ter verantwoording geroepen.

Kwalijk
De brancheorganisatie vindt het ook kwalijk dat de mystery guests vaak uren na elkaar langs worden gestuurd. In de tussentijd kan de samenstelling van het publiek heel erg zijn veranderd, wat aanleiding kan geven om de toegang te weigeren. Het advies is om koppels vlak achter elkaar te sturen, zodat een oprecht beeld ontstaat van de situatie op dat moment.
Koninklijke Horeca Nederland pleit ook voor een verplichte cursus deurbeleid voor horecaportiers. De gemeente kan vervolgens controleren of dat tot verbetering leidt. Op verzoek van de brancheorganisatie gaat de gemeente voorlopig niet over tot strafrechtelijke vervolging van horecaondernemers die de testkoppels de toegang hebben geweigerd. Mocht dat toch gebeuren, dan zal KHN haar leden steunen. Volgens de organisatie is het nu eenmaal beter om de portiers goed te instrueren en op te leiden dan om goedlopende zaken te sluiten.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

SequriX

Suricat

Seagate

Videoguard

Aritech

Wordt een partner