Horeca doet beklag over stelende gasten
Bestek, peper en zoutstelletjes, handdoeken en zelfs meubels. Gasten in hotels en restaurants eigenen zich van alles en nog wat toe, klagen horecaondernemers vandaag in het AD. Aangifte doen heeft volgens hen geen zin en alles vastmaken is ook geen optie.
“Gasten nemen werkelijk van alles mee. Ik zou er een boek over kunnen schrijven”, klaagt Olaf Taling van The Coast in Monster. “Per jaar kost mij dat duizenden euro’s.” Hij vraagt zich af of gasten beseffen dat zij hiermee strafbare feiten plegen. Hij denkt niet dat stelende gasten ook in winkels zo makkelijk iets in hun zak steken. Talling wil onschuldige gasten niet laten opdraaien voor de ellende, door de diefstallen in de prijzen te verrekenen, maar hij vindt wel dat het probleem echt eens onder de aandacht gebracht moet worden.
Morele waarden
Ook een ander door AD benaderd restaurant kampt met het probleem. Bij de Boterwaag aan de Grote Markt in Den Haag verdwijnen zeep, planten, prullenbakjes, porselein en zelfs reserveringsbordjes. Ook nemen gasten dekens en luchtverfrissers mee naar huis. Naarmate de avond vordert verdwijnt er meer. Daarin speelt volgens de bedrijfsleidster alcohol absoluut een rol. Morele waarden worden dan aan de kant geschoven. Iets verderop op het Plein verdwenen uit Luden de afgelopen tijd dummy wijnflessen gevuld met water. Ook is geprobeerd terrastafels te stelen. De ondernemers willen niet alles vastklinken of detectiepoortjes plaatsen, omdat dat ten koste zou gaan van de gastvrije uitstraling. Ze zien liever dat een stuk bewustwording ontstaat onder gasten.