Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Securitas

Alphatronics

CDVI

BHVcertificaat.online

Connect Security

Bosch Security Systems

Secusoft

20face

Sequrix

Seris

SmartCell

G4S

PG Security Systems

ADI

Brivo

Avigilon Alta

Trigion

Eizo

Centurion

Lobeco

Oribi ID Solutions

SOBA

Add Secure

SMC Alarmcentrale

OSEC

NIBHV

CardAccess

ASIS

Genetec

Optex

Dero Security Products

Network Optix

Multiwacht

SmartSD

Bydemes

Regio Control Veldt

Ajax Systems

NetworxConnect

Explicate

Advancis

VEB

Unii

Paxton

Top Security

Seagate

Service Centrale Nederland

Hikvision

Crown Security Services

VBN

IDIS

ASSA ABLOY

Nenova

Aritech

Traka ASSA ABLOY

Akuvox

Masset Solutions

HD Security

Uniview

ARAS

Hanwha Vision Europe

EAL

Milestone

2N

i-Pro

Kiwa

VAIBS

Alarm Meldnet

Gold-IP

DZ Technologies

Paraat

VVNL

VideoGuard

Eagle Eye Networks

CSL

HID

In 2021 voor bijna 47 miljoen euro aan fraude gemeld

31 januari 2022
Redactie
07:58

Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2020 was dit nog ruim 41 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2021 ongeveer 530.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck.

Wat in 2021 het meest opviel was de toename van het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen (een stijging van ruim 25 procent ten opzichte van 2020), het hoge schadebedrag door beleggingsfraude (ruim 19 miljoen euro, een toename van 45 procent ten opzichte van 2020) en een forse toename van gevallen waarbij melders de dupe bleken van meerdere fraudevormen (ruim 2.000 procent ten opzichte van 2020).
De laatste maanden van 2021 zag de Fraudehelpdesk een explosie aan meldingen over geautomatiseerde telefoontjes, zogenaamd van de politie of de Hoge Raad der Nederlanden. Van de 1,5 miljoen website-bezoekers in 2021 zochten ongeveer 200.000 bezoekers naar informatie hierover.

Drie top 3’s
Wat betreft de aantallen zijn er wat de fraudevormen betreft drie top-3’s voor 2021. In de categorie meldingen gaat het om cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware), identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag) en handelsplaats/webwinkelfraude.
In de categorie slachtoffers met financiële schade staat handelsplaats/webwinkelfraude bovenaan, gevolgd door identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag) en voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen).
De categorie schadebedragen tot slot wordt aangevoerd door beleggingsfraude, voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen) en identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam).

Advies
“Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen”, waarschuwt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. “Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.”

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Aritech

SequriX

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner