Innovatieve experimenten NS, ProRail en Chubb Beveiliging

NS en ProRail investeren in de nieuwste technieken en innovaties om de sociale veiligheid op op het perron en in de trein verder te vergroten. Gedurende een half jaar zijn vijftien experimenten gehouden op verschillende stations aan de ring Amsterdam en in de Beneluxtrein. Tijdens deze experimenten werden nieuwe en bestaande technieken op unieke wijze met elkaar gecombineerd.

Chubb Beveiliging was ??n van de partners van NS en ProRail die aan deze experimenten heeft deelgenomen. Deze deelname heeft zonder twijfel haar vruchten afgeworpen.

Innovatieve experimenten in de trein
In de trein zijn vier experimenten uitgevoerd. Een aantal rijtuigen van de Beneluxtrein is uitgerust met camera?s, microfoons en noodknoppen voor reizigers. Het gaat hierbij om ??n complete trein met zeven rijtuigen die in de testperiode gemiddeld drie keer per dag tussen Amsterdam en Brussel-Zuid reed. De experimenten vari?ren van cameratoezicht in de trein tot het installeren van noodknoppen voor zowel de conducteur als de reiziger in de trein.

Cameratoezicht
Cameratoezicht in de trein. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het vergt veel inspanning om het systeem stabiel te maken voor een treinomgeving waar sprake is van een combinatie van stroom, trillingen en weinig ruimte. Voor dit experiment zijn elk van de testrijtuigen van de Beneluxtrein uitgerust met acht camera?s en vier microfoons. De camerabeelden worden via UMTS live uitgelezen. Bovendien geeft de GPS techniek de locatie door waar de trein zich op dat moment bevindt. Deze combinatie van technieken is nog nergens ter wereld op deze wijze beproefd!

Preventieve werking
Het resultaat oogt professioneel en discreet. Tijdens het experiment heeft de Spoorwegpolitie regelmatig beelden opgevraagd voor opsporingsdoeleinden. De goede kwaliteit van de in de trein opgeslagen videobeelden maakt dat deze goed bruikbaar zijn als opsporingsmateriaal. De reizigers worden met stickers geattendeerd op de aanwezigheid van camera?s in de trein. Er zijn signalen dat zakkenrollers deze trein mijden en het aantal sociale veiligheidsincidenten in deze trein is gedaald.

Techniek
Technisch functioneren de camera?s goed en er is geen vandalisme geconstateerd. Het verzenden van camerabeelden benut grotendeels de beschikbare bandbreedte, waardoor het bijbehorende geluid wordt weggedrukt. Dit bemoeilijkt het live meeluisteren bij de camerabeelden op de Waarnemingspost. Ook vallen de verbindingen soms weg, omdat UMTS-dekking nog niet altijd is gegarandeerd. Opvallend is wel dat een groter aantal gebruikers van UMTS in de trein geen effect heeft op de beeldkwaliteit en het aantal beelden per seconde.

Beleving reizigers en medewerkers
De aanwezigheid van de camera?s is bij 32% van de reizigers bekend.
Geen klachten van reizigers over aanwezigheid camera?s.
Reizigers en conducteurs zijn in gelijke mate van mening dat camera?s in treinen positief bijdragen aan een hoger veiligheidsgevoel.
95% van de conducteurs is van mening dat de camera?s de veiligheid voor de reiziger verbetert.
Het aantal bestede uren voor herstelschade daalde als gevolg van vandalisme aan de proeftrein met 31%.

Noodknop voor de conducteur
Bij calamiteiten of overlast ongemerkt alarm slaan in een rijdende trein. Dat is het idee achter de persoonlijke, draadloze alarmknoppen waarmee conducteurs zijn uitgerust. De noodknop activeert de dichtstbijzijnde camera?s die de beelden vervolgens doorstuurt naar de Waarnemingspost. De waarnemer ziet op zijn beurt waar de conducteur zich bevindt, beoordeelt de situatie en onderneemt zonodig actie. De betreffende conducteur krijgt een signaal dat zijn oproep is ontvangen.

Extra alarmeringsmogelijkheid
Het experiment is door technische integratieproblemen later gestart dan gepland. Dit heeft zijn weerslag gehad op de betrokkenheid van de conducteurs bij het experiment: slechts een kwart van de conducteurs is van mening dat de persoonlijke noodknop leidt tot een hoger gevoel van persoonlijke veiligheid. Toch geven de medewerkers in gesprekken aan dat de noodknop een aanvulling is op de bestaande alarmeringsmogelijkheden, bijvoorbeeld als telefonische alarmering naar de Meldkamer van het KLPD niet mogelijk is. Tijdens de testperiode hebben noch de Waarnemingspost noch de Meldkamer een alarmmelding ontvangen via de noodknop van de conducteur. Bij de TNO-testen blijkt dat de knop in 78% van de gevallen goed functioneert.

Noodknop voor de reiziger
Het ANWB-idee om reizigers in de trein een aanvullende alarmeringsmogelijkheid te geven, is in dit experiment vertaald naar twee noodknoppen in elk rijtuig van de Beneluxtrein. Als iemand deze knop indrukt, wordt er contact gemaakt met de Waarnemingspost in Utrecht. De waarnemer weet dan onmiddellijk waar het noodsignaal vandaan komt. Bovendien kan hij meekijken en – luisteren wat er ter plekke gebeurt. Hij kan ook direct spreken met de reiziger of medewerker in nood en kan zonodig maatregelen nemen.

Herkenbaarheid
Na afloop van het experiment bleek dat slechts vijftien procent van de reizigers bekend is met de noodknop. Een mogelijke oorzaak hiervoor zou kunnen dat zijn dat de noodknop in de trein onvoldoende herkenbaar en zichtbaar is. Daarnaast was de communicatie over deze nieuwe alarmeringsmogelijkheid beperkt. Tot nu toe heeft er nog geen alarmering via deze noodknop plaatsgevonden, ook via andere kanalen hebben reizigers geen alarm geslagen. Er is tevens nog geen misbruik van de noodknop gemaakt. De noodknop behoeft nog nadere ontwikkeling en verbetering.

Meetresultaten
100% van de ondervraagde medewerkers is van mening dat de veiligheid van de reiziger toeneemt met deze knop.
39% van de reizigers vindt dat de noodknop in de trein het gevoel van persoonlijke veiligheid vergroot.
35% van de conducteurs is van mening dat de noodknop in treinen leidt tot een hoger gevoel van persoonlijke veiligheid.
De spreek- en luisterverbinding is niet optimaal, het volume voor de reiziger blijkt te zacht.

Samenwerking van alle technieken grootste uitdaging
Technisch gezien is het goed laten samenwerken van al deze vaak nieuwe technieken een hele uitdaging. Dit vereist betrouwbare apparatuur die tegen een stootje kan en niet gevoelig is voor spanningswisselingen en hoge snelheid. Cameratoezicht is natuurlijk niets nieuws. Het is innovatief om de juiste beelden van 88 intelligente camera?s in een rijdende trein live te kunnen bekijken, geactiveerd door agressiedetectie of de noodknop van een conducteur en/of reiziger. Compleet met informatie over het betreffende rijtuig, het type alarm en de locatie van de trein. Hierdoor kan de waarnemer de situatie snel beoordelen en eventueel politieassistentie inschakelen.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?
Het experiment met camera?s in de trein is zeker een vervolg waard. Juist de combinatie van de verschillende alarmeringsmogelijkheden en het live bekijken van de bijbehorende trein heeft veel potentie: minder incidenten en schade en een veiliger gevoel bij reiziger en medewerker. Agressiedetectie is zonder live camerabeelden weinig zinvol. Krijgt de waarnemer bij een agressiealarm geen aanvullende informatie over de situatie, dan kan deze niet beoordeeld worden en is het bepalen van de juiste opvolging lastig. De kwaliteit van live beeld en geluid verbetert sterk als de capaciteitsuitbreiding van het UMTS netwerk, gepland in 2006, is gerealiseerd.

Nieuwe toepassingen
Het verdient aanbeveling om huidige toepassingen te verbeteren en aanvullende alarmeringsmogelijkheden te blijven onderzoeken. Te denken valt aan brandalarmen en rookmelders in de trein en informatie over alarmen voor de machinist. Door de beelden uit de trein en van stations via het daar beschikbare draadloze netwerk centraal op te slaan, zijn ze voor opsporingsdoeleinden eenvoudig en snel beschikbaar. Integratie met andere toepassingen op de trein, zoals infotainment, zal naar verwachting bij een uitbreiding naar andere treinen de investering eerder lonend maken.

Over Chubb Beveiliging
Chubb Beveiliging levert aan zowel zakelijke als particuliere klanten een totaalpakket van hoogwaardige (brand)beveiligingsproducten en ? diensten. Vandaag de dag vertegenwoordigen we meer dan 90.000 tevreden klanten in Nederland. Het hoofdkantoor van Chubb Beveiliging is gevestigd in Dordrecht. De overige vestigingen zijn landelijk verspreid. Chubb Beveiliging is een onderdeel van UTC Fire & Security, een United Technologies Corp. (NYSE:UTX) business unit, welke brandveiligheids- en beveiligingsoplossingen aan meer dan ??n miljoen klanten wereldwijd aanbiedt. Het hoofdkantoor van UTC Fire & Security is gevestigd in de Staat Connecticut van de Verenigde Staten van Amerika.

Over NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit cre?ren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo’n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Over ProRail
Dagelijks worden er 1 miljoen reizigers en 100.000 ton goederen over het spoor vervoerd. ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Daarnaast is ProRail verantwoordelijk voor de capaciteitsverdeling op het spoor, de bouw van nieuwe spoorwegen, stations en transfervoorzieningen en informatievoorziening aan reizigers.

Voor meer informatie:

NS
Eliza Dijkeman, tel. 030 – 235 6654

ProRail
Ilse Heemskerk, woordvoerdster, tel. 030 – 235 4758

Deel dit artikel via: