Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hikvision

Brivo

Top Security

HD Security

Bydemes

Milestone

SOBA

Kiwa

Eizo

Crown Security Services

BHVcertificaat.online

Advancis

VEB

Multiwacht

Connect Security

G4S

VideoGuard

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Nenova

Unii

Akuvox

Uniview

Oribi ID Solutions

Paraat

SmartCell

ASSA ABLOY

20face

2N

GFT

Seris

Genetec

VAIBS

Sequrix

Dero Security Products

ASIS

HID

De Beveiligingsjurist

Ajax Systems

JMB Groep

Securitas

Trigion

CSL

ARAS

Gold-IP

CardAccess

DZ Technologies

RoSecure

Avigilon Alta

CDVI

Eagle Eye Networks

Alarm Meldnet

Seagate

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Secusoft

Centurion

Nimo Drone Security

Nimo Dog Security

NetworxConnect

SmartSD

Add Secure

Bosch Security Systems

NIBHV

EAL

Optex

Paxton

VBN

OSEC

VVNL

PG Security Systems

IDIS

Lobeco

Regio Control Veldt

Masset Solutions

ADI

Explicate

Network Optix

i-Pro

Traka ASSA ABLOY

Jongeren openen vaker phishing-e-mails dan ouderen

14 oktober 2022
Redactie
05:56

Hoewel vaak wordt verondersteld dat jongere mensen digitaal behendiger zijn en daarom beter in staat zijn om phishing-mails te herkennen, zijn het juist deze zogeheten ‘digital natives’ tussen 18 en 39 jaar die de meest kwetsbare leeftijdsgroep op dat gebied vormen.

Uit onderzoek van SoSafe blijkt dat 18-39 jarigen gemiddeld op 28,8 procent van phishing e-mails klikken, terwijl dit bij de oudere leeftijdsgroepen daalt tot 19,2 procent. Het onderzoek wijst onder andere ook uit dat mannen vaker klikken dan vrouwen: 23,3 procent van de mannen trapt in phishing-mails, tegenover 20,07 procent van de vrouwen. Organisaties in de publieke sector zijn het meest kwetsbaar voor phishing-aanvallen (gemiddeld klikpercentage van 36 procent), terwijl productiebedrijven het minst vaak op schadelijke e-mails klikken (19 procent).

Succesvolle social engineering
Het onderzoek Phish Test – naar algemeen phishing-bewustzijn – wordt jaarlijks uitgevoerd door SoSafe en Botfrei, dat demografische inzichten geeft in het klikgedrag van gebruikers. Respondenten ontvangen realistische phishingmails die ze moeten identificeren. Dit wordt gecombineerd met gegevens van SoSafe’s Human Risk Review 2022, gebaseerd op exclusieve responsdata van het SoSafe Awareness Platform, dat in 2021 meer dan 4,3 miljoen gesimuleerde phishingaanvallen van 1500 klantorganisaties anoniem evalueerde en de kans op succes van verschillende aanvalstactieken analyseerde.

Laag bewustzijn
De resultaten tonen aan dat het bewustzijn van cybersecurity zorgwekkend laag blijft: ongeveer 31 procent van de deelnemers klikte op ten minste één gesimuleerde phishing-e-mail. Dit betekent dat één op de drie social engineering-aanvallen succesvol zou zijn geweest.
Uit die studie bleek eerder al dat de onderwerpregels van e-mails die inspelen op emotionele manipulatie, het opwekken van druk, angst of nieuwsgierigheid, en het appelleren aan autoriteit en financiële verlangens, het meest kansrijk zijn.
99 procent van de respondenten zegt dat het versterken van de beveiligingscultuur van hun organisatie het komende jaar belangrijk is.

Cruciale rol
Dr. Niklas Hellemann, CEO van SoSafe: “Deze onderzoeksresultaten onderstrepen waarom bewustzijn van cyberdreiging een absoluut cruciale rol speelt in de cybersecurityscultuur. Zelfs, of vooral, degenen met de grootste digitale geletterdheid zijn kwetsbaar voor digitale bedreigingen. Investeren in technologische barrières is natuurlijk van vitaal belang, maar bedrijven moeten nu ook actie ondernemen om hun teams in staat te stellen dreigingen te signaleren en dienovereenkomstig te reageren – anders biedt technologie alleen geen bescherming.”

Deel dit artikel via:

Vlog 11

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

SequriX

Wordt een partner