Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

MOBOTIX

EAL

BHVcertificaat.online

Trigion

SmartSD

Bosch Security Systems

Top Security

Aritech

ASIS

G4S

Kiwa

VBN

Sequrix

Kidde Commercial

Bydemes

Optex

Brivo

OSEC

VEB

PG Security Systems

SOBA

ADI

SmartCell

VAIBS

Nenova

Paraat

Intrasec

i-Pro

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

VideoGuard

Paxton

VVNL

Add Secure

Network Optix

Alphatronics

IDIS

Gold-IP

CSL

HID

Lobeco

2N

Advancis

Milestone

Connect Security

ARAS

Uniview

Distri Company

Ajax Systems

ASSA ABLOY

HD Security

Dero Security Products

Crown Security Services

NIBHV

Hikvision

Hanwha Vision Europe

Seris

Traka ASSA ABLOY

Masset

Akuvox

Centurion

Genetec

NetworxConnect

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

CDVI

Eizo

Securitas

Seagate

Unii

Alarm Meldnet

SMC Alarmcentrale

Multiwacht

Secusoft

Service Centrale Nederland

Jumbo stopt met software voor herkenning ‘afwijkend gedrag’

30 december 2024
Redactie
14:42

Supermarktketen Jumbo heeft besloten te stoppen met het gebruik van software die ‘afwijkend gedrag’ van klanten in winkels moest herkennen. De technologie, geïntroduceerd als een proef begin 2024, maakte gebruik van AI om gedragspatronen te analyseren en gerichte steekproeven mogelijk te maken. Hoewel Jumbo aanvankelijk hoge verwachtingen had van de inzet van deze software om winkeldiefstal tegen te gaan, is de proef nu beëindigd.

Volgens Jumbo-ceo Ton van Veen bleek de technologie niet geschikt voor de supermarktomgeving. “We hebben geprobeerd afwijkende gedragspatronen te herkennen met behulp van computers, maar daar gaan we niet mee verder”, verklaarde hij tegenover De Telegraaf. Van Veen benadrukte dat het gebruik van dergelijke software een negatief effect kan hebben op de winkelervaring van klanten. “Klanten zijn geen potentiële dieven; ze zijn van harte welkom, zelfs als iemand een keer iets vergeet te scannen.”

Alternatieven zoals bodycams afgewezen
Naast de stopzetting van de AI-software heeft Jumbo ook besloten geen andere technologische maatregelen in te voeren, zoals bodycams voor personeel. Dit volgt op een eerdere keuze van supermarktketen Dirk van den Broek, die wel bodycams ging gebruiken. Van Veen gaf aan meer te geloven in traditionele oplossingen zoals sociale controle en oogcontact. Die menselijke benadering is volgens hem veel effectiever.
Het gebruik van dergelijke technologieën in supermarkten heeft ook kritische reacties opgeroepen van de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder benadrukt dat privacyrisico’s zorgvuldig moeten worden afgewogen en vroeg Jumbo eerder dit jaar om meer informatie over de proef. Met het besluit zet Jumbo in op een klantvriendelijkere aanpak en neemt daarmee afstand van technologieën die volgens het bedrijf de winkelervaring zouden kunnen verstoren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Suricat

SequriX

Distri Company

Wordt een partner