Beveiliging nieuws

Onze partners

Top Security

Seagate

CSL

ARAS

Multiwacht

Seris

Avigilon Alta

CardAccess

Crown Security Services

Service Centrale Nederland

SmartCell

CDVI

PG Security Systems

Sequrix

ASSA ABLOY

G4S

Alphatronics

Oribi ID Solutions

VAIBS

Nenova

Securitas

i-Pro

VBN

Advancis

IDIS

HD Security

Explicate

Hanwha Vision Europe

GFT

DZ Technologies

Unii

Masset Solutions

EAL

Hikvision

Trigion

Dahua

ASIS

Regio Control Veldt

Eizo

Lobeco

Centurion

VideoGuard

VVNL

Koninklijke Oosterberg

Ajax Systems

Milestone

SmartSD

NetworxConnect

Alarm Meldnet

Add Secure

RoSecure

Secusoft

Boon Edam

Uniview

Genetec

Bydemes

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

Dero Security Products

Optex

HID

JMB Groep

VEB

Connect Security

SOBA

MPL

Brivo

Nimo Drone Security

Paraat

NIBHV

De Beveiligingsjurist

ADI

Paxton

Eagle Eye Networks

BHVcertificaat.online

SMC Alarmcentrale

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

Gold-IP

OSEC

2N

20face

Akuvox

Justitie en Veiligheid werkt zelden evidence-based

10 mei 2022
Redactie
15:47

Evidence-based werken is nog geen gemeengoed binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente in opdracht van het WODC. Vrijwel niemand van de onderzochte (beleids)medewerkers werkt alleen op basis van resultaten uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

Sommige organisatieonderdelen werken wel ‘Evidence-informed’, waarbij praktijkkennis systematisch geïntegreerd wordt met wetenschappelijke kennis en inzichten. Evidence-based werken en evidence-based beleid wil zeggen dat het is gebaseerd op de resultaten van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Een voorbeeld is het gebruik van wetenschappelijk gevalideerde protocollen in de behandeling van cliënten.

Belemmeringen
Medewerkers van beleidsafdelingen geven aan dat evidence-based werken belemmerd wordt door tijdsgebrek en door een gebrek aan relevantie van wetenschappelijk onderzoek voor de beleidspraktijk. Zo zouden onderzoeksresultaten slecht passen bij lopend beleid, mede doordat de wetenschap te specialistisch is en soms ongeïnteresseerd. Ook loopt de wetenschappelijke kennis soms achter op de praktijk en hebben medewerkers van het ministerie te weinig eigen expertise om wetenschappelijk onderzoek te integreren met praktijkkennis. Ook staat regelmatig de politieke dynamiek het gebruik van wetenschappelijke inzichten in de weg. Politieke waardeoordelen staan in sommige gevallen haaks op wetenschappelijke inzichten, waarbij vaak voorkeur wordt gegeven aan het eerste.

Kennisafdeling voor professionalisering
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen. Zo bevelen zij aan een kennisafdeling in te richten binnen het ministerie, die kan bijdragen aan een professionaliseringsslag. Daarmee wordt bijvoorbeeld bedoeld dat gewerkt moet worden aan de competenties van medewerkers om wetenschappelijke kennis te waarderen en systematisch te integreren met praktijkkennis. Ook stellen de onderzoekers dat het van belang is om te zorgen voor kaders voor de borging van onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek, zoals dat bij WODC-onderzoek reeds gebeurd is in de ministeriële regeling en het omgangskader.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner