Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VAIBS

VideoGuard

Traka ASSA ABLOY

VisionPlatform.ai

Akuvox

SmartSD

ASSA ABLOY

Trigion

Oribi ID Solutions

G4S

VGN Group

Top Security

Uniview

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

Dero Security Products

EAL

IDIS

Ajax Systems

Paraat

Add Secure

MOBOTIX

NIBHV

Service Centrale Nederland

i-Pro

Alphatronics

Connect Security

Brivo

Synguard

Hikvision

Lobeco

Paralax

Secusoft

ARAS

Teletek

Bosch Security Systems

VVNL

Multiwacht

Eizo

Hanwha Vision Europe

MPL

Milestone

VBN

LUGN

Advancis

OSEC

2N

VEB

CSL

SOBA

Gold-IP

Masset

Regio Control Veldt

Genetec

CDVI

ASIS

Intrasec

Network Optix

SMC Alarmcentrale

ADI

Unii

Alarm Meldnet

Crown Security Services

Nenova

Seagate

Kidde Commercial

Centurion

Seris

Aritech

Securitas

Paxton

Optex

Bydemes

Distri Company

HID

HD Security

Sequrix

SmartCell

Justitie en Veiligheid werkt zelden evidence-based

10 mei 2022
Redactie
15:47

Evidence-based werken is nog geen gemeengoed binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente in opdracht van het WODC. Vrijwel niemand van de onderzochte (beleids)medewerkers werkt alleen op basis van resultaten uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

Sommige organisatieonderdelen werken wel ‘Evidence-informed’, waarbij praktijkkennis systematisch geïntegreerd wordt met wetenschappelijke kennis en inzichten. Evidence-based werken en evidence-based beleid wil zeggen dat het is gebaseerd op de resultaten van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Een voorbeeld is het gebruik van wetenschappelijk gevalideerde protocollen in de behandeling van cliënten.

Belemmeringen
Medewerkers van beleidsafdelingen geven aan dat evidence-based werken belemmerd wordt door tijdsgebrek en door een gebrek aan relevantie van wetenschappelijk onderzoek voor de beleidspraktijk. Zo zouden onderzoeksresultaten slecht passen bij lopend beleid, mede doordat de wetenschap te specialistisch is en soms ongeïnteresseerd. Ook loopt de wetenschappelijke kennis soms achter op de praktijk en hebben medewerkers van het ministerie te weinig eigen expertise om wetenschappelijk onderzoek te integreren met praktijkkennis. Ook staat regelmatig de politieke dynamiek het gebruik van wetenschappelijke inzichten in de weg. Politieke waardeoordelen staan in sommige gevallen haaks op wetenschappelijke inzichten, waarbij vaak voorkeur wordt gegeven aan het eerste.

Kennisafdeling voor professionalisering
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen. Zo bevelen zij aan een kennisafdeling in te richten binnen het ministerie, die kan bijdragen aan een professionaliseringsslag. Daarmee wordt bijvoorbeeld bedoeld dat gewerkt moet worden aan de competenties van medewerkers om wetenschappelijke kennis te waarderen en systematisch te integreren met praktijkkennis. Ook stellen de onderzoekers dat het van belang is om te zorgen voor kaders voor de borging van onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek, zoals dat bij WODC-onderzoek reeds gebeurd is in de ministeriële regeling en het omgangskader.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Suricat

Seagate

Boon Edam

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Wordt een partner