Koperdiefstallen spoorwegen gedaald van 516 naar 62
Dankzij preventieve maatregelen daalde het jaarlijks aantal diefstallen van koper van de spoorwegen in tien jaar tijd van 516 tot nog ‘maar’ 62. Dat maakt spoorbeheerder ProRail bekend. Een belangrijke trend, want de koperdiefstallen kosten niet alleen geld, maar leveren ook grote gevaren op.
Een van de maatregelen om diefstal van koper tegen te gaan, is het vervangen van het lucratieve metaal door aluminium, dat bij helers aanzienlijk minder geld oplevert. Andere maatregelen zijn het plaatsen van meer hekken en beveiligingscamera’s die over grote afstanden personen op het spoor kunnen detecteren. Verder worden ’s nachts surveillances met honden langs de spoorlijnen uitgevoerd.
Speciaal middel
Opmerkelijk is dat de hoge koperprijs van dit moment het aantal diefstallen niet heeft doen toenemen. Koper is sinds 2011 niet zo duur geweest. Wellicht komt dat omdat koper van de spoorwegen niet zo populair meer is. Er wordt een speciaal middel op aangebracht, dat niet te verwijderen is en dat onder een UV-lamp zichtbaar wordt. Inkopers van metalen controleren dat en weigeren partijen die van de spoorwegen afkomstig blijken te zijn. Zelfs helers zitten er niet op te wachten, omdat die op hun beurt het gemerkte metaal ook moeilijk kwijt kunnen. Een andere effectieve maatregel was het invoeren van een legitimatieplicht voor mensen die oude metalen willen verkopen aan handelaren. Die is in 2011 ingevoerd op initiatief van ProRail en de branchevereniging Metaal Recycling Federatie. De spoorbeheerder doet al het mogelijke om koperdiefstal tegen te gaan, omdat deze vorm van criminaliteit ervoor kan zorgen dat seinen en wissels niet goed meer werken, wat veel vertraging oplevert en zelfs tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.