KPN stopt nu definitief met telecommunicatie via koper

Telecomaanbieder KPN begint voor het eind van deze maand met een laatste ronde om de nog miljoenen klanten met koperkabels aan de glasvezel te koppelen. Dat betekent onder andere dat verouderde alarminstallaties niet meer kunnen doormelden naar de particuliere alarmcentrales.
Eerst zijn woningen aan de beurt, waar al minstens 3 jaar glasvezel in de grond ligt. Nog zo’n 10.000 huishoudens in deze wijken maken nog altijd gebruik van de ouderwetse koperaansluiting. Het gaat hierbij om klanten van KPN zelf, maar ook om klanten van andere telecombedrijven die glasvezelcapaciteit van KPN huren. Het in stand houden van het kopernetwerk kost veel geld aan energie en onderhoud. Daarom wil KPN er zo snel mogelijk van af.
Half Nederland heeft nog geen glasvezel
Na de eerste wijken met in totaal 2,1 miljoen woningen, gaat KPN de rest van Nederland in aantallen van 300.000 tot 400.000 per keer van het kopernetwerk afsluiten. Dit gebeurt uiteraard niet eerder dan dat er een alternatief in de vorm van glasvezel beschikbaar is. Bij bijna 4 miljoen van de in totaal 8 miljoen huishoudens is dat nog niet het geval. Glaspoort, een joint-venture van KPN en APG, heeft de opdracht om binnen drie jaar 85 procent van alle Nederlandse huishoudens van een glasvezelaansluiting te voorzien. Betrokken krijgen tijdig bericht. Voor installateurs is het van belang de ontwikkelingen te volgen, zodat klanten tijdig geattendeerd kunnen worden op de noodzaak om het alarmsysteem aan te passen of te vervangen.