KvK onderzoekt noodzaak cameratoezicht A15 en A2
De Kamer van Koophandel Midden-Nederland brengt transport- en andere criminaliteit langs de A15 en A2 in Rivierenland in beeld. Op basis van de uitkomsten onderzoekt de KvK de haalbaarheid van cameratoezicht langs deze twee transportcorridors. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij het Secure Lane model dat in juni 2011 is aangeboden aan minister Opstelten.
Nederland heeft één Secure Lane: de route van Venlo naar de Rotterdamse haven (A67, A58 en A16). De verzorgingsplaatsen langs deze wegen worden met intelligente camera’s beveiligd. De camera’s zijn aangesloten op een regionale toezichtruimte. Van hieruit wordt door publieke en private beveiligers onder regie van de politie live meegekeken wat er op de verzorgingsplaatsen gebeurt.
Dankzij de camera’s langs deze route nam het aantal ladingdiefstallen op jaarbasis af van 74 naar 4. Neveneffect van dit succes is dat de ladingdiefstallen zich verplaatsen naar onbeveiligde locaties zoals bedrijventerreinen en naar andere routes zoals de A2 en de A15 in Rivierenland. Vooral de A15 is een belangrijke en drukke transportroute van Rotterdam naar het Europese achterland.
De uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek naar Secure Lanes wordt eind april 2012 verwacht.









































































































