Beveiliging nieuws

Onze partners

Sequrix

Uniview

DZ Technologies

Dero Security Products

ASSA ABLOY

Trigion

HID

Alphatronics

PG Security Systems

JMB Groep

Nimo Drone Security

Regio Control Veldt

ADI

Eagle Eye Networks

20face

NetworxConnect

Bydemes

CSL

ARAS

Crown Security Services

2N

Top Security

G4S

Hanwha Vision Europe

Nenova

SmartCell

CDVI

NIBHV

De Beveiligingsjurist

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

Paxton

ASIS

Koninklijke Oosterberg

VBN

Optex

SMC Alarmcentrale

Brivo

Akuvox

Dahua

Seris

Connect Security

Multiwacht

Securitas

VideoGuard

OSEC

GFT

MPL

IDIS

Nimo Dog Security

Seagate

RoSecure

Eizo

Masset Solutions

VAIBS

EAL

Oribi ID Solutions

Explicate

CardAccess

Add Secure

Lobeco

Paraat

Bosch Security Systems

Secusoft

i-Pro

Gold-IP

Avigilon Alta

BHVcertificaat.online

Advancis

Alarm Meldnet

Milestone

VEB

Centurion

SmartSD

Service Centrale Nederland

Kiwa

HD Security

Unii

Genetec

Ajax Systems

SOBA

VVNL

Kwart mkb’ers en zzp’ers is slachtoffer van cybercrime

4 september 2015
Redactie
18:03

Ruim één op de vier mkb’ers en zzp’ers is in de afgelopen twee jaar slachtoffer geworden van cybercrime.
De meeste slachtoffers schakelen de politie niet in, met als gevolg dat het de politie ontbeert aan inzicht en de aard en omvang van cybercrime. Dit blijkt uit onderzoek door het lectoraat Cybersafety van NHL Hogeschool en de Politieacademie onder 1.203 midden- en kleinbedrijven en 1.622 zzp’ers.

laptopBijna alle ondervraagde ondernemers mailen, internetten en maken gebruik van internetbankieren. Daarnaast hebben zij bedrijfswebsites en maken ze gebruik van sociale media. Ondernemers zijn zich bewust van de risico’s die bij deze online activiteiten komen kijken en nemen nagenoeg allemaal maatregelen. Deze maatregelen lopen uiteen en variëren van het installeren van een virusscanner tot het opstellen van regels voor veilig internetgedrag.

Ondanks de maatregelen die ondernemers nemen is 28,5 procent van het mkb en 27,9 procent van de zzp’ers slachtoffer van één of meer cybercrimevormen. De meest voorkomende cybercrimevormen waarmee ondernemers worden geconfronteerd zijn malware, e-fraude, phishing en hacken.

Cybercrime leidt niet per definitie tot schade. Ruim twee vijfde van de slachtoffers van cybercrime blijkt hierdoor geen schade op te lopen. Ondernemers die wel schade ondervinden hebben vooral te kampen met tijdverlies, financiële schade en beperkte toegang tot gegevens. Slachtoffers blijken de problemen die door cybercrime ontstaan in veel gevallen zelf op te lossen. Zo verwijderen zij zelf virussen of herstellen gehackte accounts, en treffen maatregelen om cybercrime in de toekomst te voorkomen.

In veel gevallen blijkt geen aangifte te worden gedaan van cybercrime. Van de onderzochte slachtoffers geeft slechts 12,8 procent van het mkb en 7,2 procent van de zzp’ers de politie te informeren over dergelijke incidenten. De autoriteiten krijgen hierdoor geen goed beeld van de aard en omvang van cybercrime, terwijl dit wel van groot belang is bij de aanpak hiervan.

Tegelijkertijd merkt het onderzoek op dat door gebrek aan capaciteit niet iedere zaak kan worden behandeld. De onderzoekers adviseren de politie dan ook zich te richten op het boeken van zaakoverstijgende successen.

Ondernemers noemen de aanpak van cybercrime overigens niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de politie. Samen met andere (private) partijen kan kennis worden ontwikkeld en verspreid die bijdraagt aan de zelfredzaamheid en het probleemoplossend vermogen van ondernemers. De onderzoekers stellen dan ook dat het gros van de zaken met het oog op het boeken van zaakoverstijgende successen kan worden afgehandeld met een melding of met een advies waarmee de zelfredzaamheid van ondernemers wordt vergroot. De overige zaken vragen om een strafrechtelijke aanpak. Op die selectie van zaken kan de politie zich dan nadrukkelijker toeleggen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner