Beveiliging nieuws

Onze partners

Optex

Explicate

ARAS

Oribi ID Solutions

CSL

SMC Alarmcentrale

De Beveiligingsjurist

CardAccess

GFT

Paxton

Hikvision

Multiwacht

SmartSD

Uniview

IDIS

Dahua

Sequrix

i-Pro

Seris

Service Centrale Nederland

Nimo Drone Security

20face

PG Security Systems

G4S

Eizo

VBN

Nimo Dog Security

Securitas

Eagle Eye Networks

RoSecure

EAL

CDVI

Seagate

HD Security

Trigion

VideoGuard

Bosch Security Systems

SmartCell

Milestone

Regio Control Veldt

Add Secure

Bydemes

Top Security

ASIS

Genetec

Nenova

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

2N

Masset Solutions

Advancis

Koninklijke Oosterberg

Alarm Meldnet

Centurion

Alphatronics

VVNL

Lobeco

Hanwha Vision Europe

Akuvox

VAIBS

DZ Technologies

Ajax Systems

NIBHV

Connect Security

Unii

HID

Traka ASSA ABLOY

ADI

Secusoft

Avigilon Alta

OSEC

Gold-IP

JMB Groep

ASSA ABLOY

Paraat

MPL

VEB

Kiwa

NetworxConnect

SOBA

Brivo

Crown Security Services

Laadpaal interessante prooi voor hackers

17 juli 2021
Redactie
12:01

Laadpalen brengen diverse beveiligingsrisico’s met zich mee. Hackers kunnen er op inbreken om gratis te laden. Het is zelfs mogelijk om laadpassen van elektrische auto’s te kopiëren en te laden op kosten van iemand anders. Het is daarom belangrijk om de laadpaal zo goed mogelijk te beveiligen.

Een laadpaal heeft niet alleen beveiliging nodig tegen stroomdiefstal, maar ook tegen eventuele overbelasting van het stroomnetwerk. Maar hoe doe gaat dat? Een laadpaal is op verschillende manieren te activeren. Om te voorkomen dat anderen zonder toestemming gebruik maken van de laadpaal, zijn er verschillende stappen die ondernomen kunnen worden. Als de laadpaal toegankelijk is voor anderen, is het aan te raden gebruik te maken van een sleutelschakelaar. Die is te gebruiken om de laadpaal te activeren. Zonder de sleutel zal de laadpaal niet werken. Niet alleen thuis, maar ook bij bedrijfspanden is beveiliging van de laadpalen nodig. Als een laadpaal zakelijk wordt gebruikt, is het belangrijk dat ook deze goed beveiligd is.

Algemene beveiliging
Sowieso is algemene beveiliging van de laadpalen nodig. Naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt, zullen de gevolgen van een hack alleen maar groter worden. Hackers kunnen zelfs de stroom van alle laadpalen platleggen. Het gebruik van een laadpaal kost veel elektriciteit en vergroot de kans op overbelasting van het stroomnetwerk. Om dit te voorkomen zijn er oplossingen als Dynamic Load Balancing. Tijdens piekmomenten in elektriciteitsverbruik zal er automatisch minder stroom gaan naar de laadpaal zodat het maximale vermogen wordt getemperd.
Tijdens het laden bij een laadstation kunnen er gelijkstroomfouten ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de beheerder ervoor zorgen dat de aardlekschakelaar minimaal type A is. Deze wordt aangevuld met een moduul voor detectie van gelijkstroomfouten van 6 mA (en groter). Om fouten te voorkomen, is deze te combineren met een onderbrekingsmodule. Een andere optie is de type B-schakelaar. Met deze schakelaar zijn geen extra modules nodig, wat extra geld bespaart. Het belangrijkste is dat de laadpaal wordt geïnstalleerd door experts, zoals die van 50five e-mobility. Deze hebben de nodige ervaring en kennis over het installeren van een laadpaal en kunnen adviseren over de beste opties.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner