Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Masset

Alarm Meldnet

Dero Security Products

Multiwacht

HD Security

Milestone

i-Pro

Alphatronics

Advancis

Paraat

Paxton

BHVcertificaat.online

CSL

VAIBS

G4S

Trigion

Synguard

ASIS

Akuvox

Bosch Security Systems

Hikvision

Connect Security

Paralax

NIBHV

Ajax Systems

CDVI

Crown Security Services

Gold-IP

Sequrix

HID

Eagle Eye Networks

2N

Unii

ARAS

IDIS

Distri Company

MPL

Optex

EAL

VideoGuard

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

Securitas

Teletek

VGN Group

Kidde Commercial

Genetec

SmartCell

Oribi ID Solutions

Add Secure

Aritech

Hanwha Vision Europe

VBN

Seris

Nenova

ADI

Eizo

SOBA

Bydemes

Brivo

VEB

Intrasec

Network Optix

Seagate

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

VVNL

ASSA ABLOY

MOBOTIX

OSEC

Centurion

Service Centrale Nederland

Uniview

Secusoft

Top Security

SmartSD

Laadpaal interessante prooi voor hackers

17 juli 2021
Redactie
12:01

Laadpalen brengen diverse beveiligingsrisico’s met zich mee. Hackers kunnen er op inbreken om gratis te laden. Het is zelfs mogelijk om laadpassen van elektrische auto’s te kopiëren en te laden op kosten van iemand anders. Het is daarom belangrijk om de laadpaal zo goed mogelijk te beveiligen.

Een laadpaal heeft niet alleen beveiliging nodig tegen stroomdiefstal, maar ook tegen eventuele overbelasting van het stroomnetwerk. Maar hoe doe gaat dat? Een laadpaal is op verschillende manieren te activeren. Om te voorkomen dat anderen zonder toestemming gebruik maken van de laadpaal, zijn er verschillende stappen die ondernomen kunnen worden. Als de laadpaal toegankelijk is voor anderen, is het aan te raden gebruik te maken van een sleutelschakelaar. Die is te gebruiken om de laadpaal te activeren. Zonder de sleutel zal de laadpaal niet werken. Niet alleen thuis, maar ook bij bedrijfspanden is beveiliging van de laadpalen nodig. Als een laadpaal zakelijk wordt gebruikt, is het belangrijk dat ook deze goed beveiligd is.

Algemene beveiliging
Sowieso is algemene beveiliging van de laadpalen nodig. Naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt, zullen de gevolgen van een hack alleen maar groter worden. Hackers kunnen zelfs de stroom van alle laadpalen platleggen. Het gebruik van een laadpaal kost veel elektriciteit en vergroot de kans op overbelasting van het stroomnetwerk. Om dit te voorkomen zijn er oplossingen als Dynamic Load Balancing. Tijdens piekmomenten in elektriciteitsverbruik zal er automatisch minder stroom gaan naar de laadpaal zodat het maximale vermogen wordt getemperd.
Tijdens het laden bij een laadstation kunnen er gelijkstroomfouten ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de beheerder ervoor zorgen dat de aardlekschakelaar minimaal type A is. Deze wordt aangevuld met een moduul voor detectie van gelijkstroomfouten van 6 mA (en groter). Om fouten te voorkomen, is deze te combineren met een onderbrekingsmodule. Een andere optie is de type B-schakelaar. Met deze schakelaar zijn geen extra modules nodig, wat extra geld bespaart. Het belangrijkste is dat de laadpaal wordt geïnstalleerd door experts, zoals die van 50five e-mobility. Deze hebben de nodige ervaring en kennis over het installeren van een laadpaal en kunnen adviseren over de beste opties.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Videoguard

Boon Edam

SequriX

Suricat

Distri Company

Wordt een partner