Luchtvaart wil veiligheidsplicht
IATA, de wereldorganisatie van vliegmaatschappijen, wil in samenwerking met de Verenigde Naties (ICAO) een ‘veiligheidsplicht’ van staten en luchtvaart invoeren om de overvliegrisico’s in conflictgebieden in te perken. Dat meldt Telegraaf.nl vandaag.
De kwestie komt vandaag aan de orde tijdens een hoorzitting van Tweede Kamerleden met deskundigen inzake de hiaten in het MH17-onderzoek. IATA-maatschappijen willen volgens De Telegraaf een platform voor het uitwisselen van actuele dreigingsinformatie en praktijkervaringen, zodat iedereen betere risicoanalyses kan maken. “Regeringen hebben daarbij een belangrijke taak, want we kunnen dat niet alleen”, zegt Bart de Vries, hoofd vluchtoperatie van KLM tegen het ochtendblad.
IATA wil met ICAO ook de regels voor meer adequate veiligheidssystemen aanscherpen. Geheime diensten, zowel civiel als militair, zullen volgens voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV actief moeten bijdragen aan het uitsluiten van nieuwe vliegrampen door wapens. Het moet volgens hem een wettelijke taak worden om cruciale inlichtingen stelselmatig en tijdig te delen.
De Europese Veiligheidsorganisatie EASA wil de coördinerende werkzaamheden graag op zich nemen, maar moet dan wel eerst het mandaat krijgen van de EU-lidstaten om het centrale ‘alarmnummer’ voor de luchtvaart te gaan bemannen. EASA heeft toegezegd hiervoor in maart met een concreet plan te komen.
Volgens de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is veilig vliegen als zodanig wel goed geregeld, maar ontbreekt het aan eenduidige voorschriften voor de mondiale luchtroutes.