Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alarm Meldnet

SOBA

Optex

2N

Service Centrale Nederland

Hikvision

Uniview

CDVI

NetworxConnect

Paraat

Unii

VBN

Connect Security

Gold-IP

Top Security

Oribi ID Solutions

ARAS

Aritech

PG Security Systems

DZ Technologies

HID

Crown Security Services

CardAccess

Alphatronics

VEB

Trigion

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

EAL

Intrasec

Regio Control Veldt

Eizo

VAIBS

i-Pro

Kiwa

Sequrix

Bydemes

Advancis

Seagate

HD Security

G4S

Multiwacht

Avigilon Alta

Network Optix

NIBHV

Masset Solutions

Brivo

Nenova

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Centurion

SmartSD

VVNL

Eagle Eye Networks

MOBOTIX

Distri Company

Securitas

Seris

Ajax Systems

OSEC

SMC Alarmcentrale

Akuvox

Hanwha Vision Europe

VideoGuard

Lobeco

Secusoft

ADI

Genetec

ASSA ABLOY

Paxton

Add Secure

ASIS

CSL

IDIS

Bosch Security Systems

Milestone

Luchtvaart wil veiligheidsplicht

22 januari 2016
Redactie
10:34

IATA, de wereldorganisatie van vliegmaatschappijen, wil in samenwerking met de Verenigde Naties (ICAO) een ‘veiligheidsplicht’ van staten en luchtvaart invoeren om de overvliegrisico’s in conflictgebieden in te perken. Dat meldt  Telegraaf.nl vandaag.

De kwestie komt vandaag aan de orde tijdens een hoorzitting van Tweede Kamerleden met deskundigen inzake de hiaten in het MH17-onderzoek. IATA-maatschappijen willen volgens De Telegraaf een platform voor het uitwisselen van actuele dreigingsinformatie en praktijkervaringen, zodat iedereen betere risicoanalyses kan maken. “Regeringen hebben daarbij een belangrijke taak, want we kunnen dat niet alleen”, zegt Bart de Vries, hoofd vluchtoperatie van KLM tegen het ochtendblad.
IATA wil met ICAO ook de regels voor meer adequate veiligheidssystemen aanscherpen. Geheime diensten, zowel civiel als militair, zullen volgens voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV actief moeten bijdragen aan het uitsluiten van nieuwe vliegrampen door wapens. Het moet volgens hem een wettelijke taak worden om cruciale inlichtingen stelselmatig en tijdig te delen.
De Europese Veiligheidsorganisatie EASA wil de coördinerende werkzaamheden graag op zich nemen, maar moet dan wel eerst het mandaat krijgen van de EU-lidstaten om het centrale ‘alarmnummer’ voor de luchtvaart te gaan bemannen. EASA heeft toegezegd hiervoor in maart met een concreet plan te komen.
Volgens de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is veilig vliegen als zodanig wel goed geregeld, maar ontbreekt het aan eenduidige voorschriften voor de mondiale luchtroutes.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Aritech

Videoguard

Suricat

Distri Company

SequriX

Wordt een partner