Maandloon beveiliger Schiphol ging van 3500 naar 2200 euro
Woensdag werd bekend dat onder andere beveiligers op Schiphol een zomermaandenbonus tot 845 euro per maand krijgen. Daarmee komt het salaris echter nog lang niet op het niveau van voor de uitbesteding, merkt FNV-onderhandelaar Joost van Doesburg op in het AD. Beveiligers werden het slachtoffer van vergaande overheidsbezuinigingen.
Schipholbaas Dick Benschop moest zich dinsdag in de Tweede Kamer verantwoorden voor de lange wachtrijen die op Schiphol zijn ontstaan als gevolg van personeelstekorten. Die wachtrijen zijn echter het indirecte gevolg van politieke besluitvorming uit het verleden. Schiphol moest zo’n vijftien jaar geleden enorm in de kosten snijden om concurrerend te blijven ten opzichte van andere Europese luchthavens. Dat had onder andere tot gevolg dat afscheid genomen werd van de eigen beveiligingsdienst. De beveiliging zou worden aanbesteed in verschillende ‘percelen’, waarbij prijs het belangrijkste gunningscriterium werd. Wie als particuliere beveiligingsorganisatie kans wilde maken op de luchthaven, moest ervoor zorgen goedkoper te zijn dan de concurrent, wat vanzelfsprekend ten koste ging van de beloning van het personeel.
Van 3500 naar 2400 euro
De huidige beveiligers mogen blij zijn als zij een bruto maandsalaris van 2400 euro krijgen. Vijftien jaar geleden ontvingen de eigen beveiligers van Schiphol nog 3500 euro, terwijl de euro toen nog aanzienlijk meer waard was dan nu. Door de uitbesteding is een dergelijk salaris voor een luchthavenbeveiliger nu ondenkbaar geworden. De vijf bedrijven die nu beveiligers leveren aan Schiphol vechten elkaar de tent uit, aldus Van Doesburg. Met de huidige personeelsschaarste zijn de destijds door de coronacrisis overbodig geraakte beveiligers praktisch niet meer te vervangen. Schiphol hoopt dat dit alsnog gaat lukken, nu extra bonussen in het vooruitzicht zijn gesteld. De vraag is alleen hoelang die extraatjes gegeven zullen worden. Misschien is dat weer afgelopen als de sterkte weer op orde is. De Staat heeft 70 procent van de aandelen van Schiphol en de Staat wil dat de luchthaven kostentechnisch aantrekkelijk blijft voor internationale luchtvaartmaatschappijen. In 2009 leidde dat op initiatief van toenmalig minister Camiel Eurlings tot het schrappen van 10 tot 25 procent van het personeelsbestand. Schiphol moest met name zoeken naar ‘kostenbesparingen voor het domein security’. Dat beleid is tot op de dag van vandaag niet veranderd. De bonussen zijn vooral bedoeld om de ontstane crisis te bezweren en stakingen af te wenden. De claims die Schiphol krijgt doordat mensen hun vlucht missen zijn duurder dan het extra geld voor het personeel. Doesburg is blij met de bonus die beveiligers krijgen, maar vindt wel dat voor een omslag meer nodig is. “Je ziet dat staatsdeelnemingen zoals Schiphol een sociale component missen. Wij vinden dat de Staat een voorbeeldfunctie mag leveren over hoe je met mensen omgaat.”