Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Intrasec

PG Security Systems

Add Secure

Hikvision

Centurion

Gold-IP

Brivo

CSL

Alarm Meldnet

CDVI

ADI

VideoGuard

G4S

VBN

Alphatronics

Trigion

Bydemes

Securitas

Akuvox

Seagate

2N

Seris

Bosch Security Systems

Lobeco

Sequrix

VVNL

Advancis

Service Centrale Nederland

OSEC

Connect Security

MOBOTIX

Secusoft

Unii

VEB

NIBHV

SMC Alarmcentrale

VAIBS

Uniview

BHVcertificaat.online

EAL

Genetec

Dero Security Products

Crown Security Services

IDIS

Oribi ID Solutions

ARAS

Paraat

Paxton

Optex

HID

Avigilon Alta

HD Security

Aritech

Milestone

Ajax Systems

SmartSD

Network Optix

ASSA ABLOY

Traka ASSA ABLOY

Eizo

Hanwha Vision Europe

SOBA

Nenova

Masset Solutions

Top Security

Distri Company

Kiwa

Regio Control Veldt

NetworxConnect

Multiwacht

i-Pro

SmartCell

Eagle Eye Networks

ASIS

Maar 1/3 van politiebudget aan opsporing besteed

14 november 2024
Redactie
22:43

Het is onduidelijk hoeveel de politie precies uitgeeft aan haar verschillende wettelijke taken. Uit een brief van de Algemene Rekenkamer aan de Tweede Kamer blijkt dat van de 7,4 miljard euro aan politie-uitgaven in 2023, maar circa 2,3 miljard euro aan opsporing is besteed.

De Rekenkamer gaf deze schatting vrij vooruitlopend op een uitgebreider onderzoeksrapport dat eind 2025 zal verschijnen. Dit rapport maakt deel uit van een breder onderzoek naar de opsporingstaak van de politie, maar de Rekenkamer deelt de eerste bevindingen nu al om de Kamer te ondersteunen bij de begrotingsbehandeling voor 2025.

Kostenverdeling opsporing
Van de 2,3 miljard euro aan opsporingskosten is ongeveer de helft direct toe te wijzen aan recherchewerk, zoals kosten van rechercheteams. De andere helft omvat ondersteunende organisatieonderdelen, zoals intelligence en overhead.

In 2023 ging ongeveer een derde van het politiebudget naar opsporing. Het is echter nog niet duidelijk hoe de overige 5,1 miljard euro (69%) verdeeld is over de andere drie wettelijke taken van de politie: handhaving van de openbare orde, hulpverlening aan burgers en werkzaamheden ten dienste van justitie. Een van de redenen voor deze onduidelijkheid is dat de politieactiviteiten vaak overlappen, zoals bij het handhaven van de openbare orde en hulpverlening, waardoor de kosten moeilijk te scheiden zijn.

Belang van inzicht in kosten
De Rekenkamer benadrukt dat uitgaven aan concrete, meetbare en tijdgebonden doelstellingen gekoppeld zouden moeten zijn, zodat de Tweede Kamer de uitgaven beter kan controleren en verantwoorden. In september uitte de Rekenkamer al kritiek op het politiebudget van 8,1 miljard euro voor 2025, omdat het ontbreekt aan specifieke doelen, waardoor de Tweede Kamer slechts het volledige bedrag kan goedkeuren zonder inzicht in de besteding per taak. Omdat de politie momenteel geen specifieke financiële administratie heeft voor de verschillende taken, heeft de Rekenkamer een eigen berekeningsmethode ontwikkeld. Verdere uitleg hierover staat op de website van de Rekenkamer.
Volgens Ewout Irrgang, collegelid van de Rekenkamer, zal het eindrapport in 2025 ook de opsporingsuitgaven van 2024 belichten en proberen een kosteninschatting te geven voor de drie andere wettelijke taken van de politie.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

SequriX

Aritech

Distri Company

Wordt een partner