Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Akuvox

Hikvision

VGN Group

Eagle Eye Networks

Intrasec

ADI

Seris

Optex

Unii

OSEC

i-Pro

Oribi ID Solutions

SOBA

Advancis

Eizo

VVNL

MOBOTIX

Nenova

Traka ASSA ABLOY

Synguard

IDIS

VAIBS

Service Centrale Nederland

Multiwacht

VEB

Alphatronics

Trigion

Dero Security Products

ASSA ABLOY

SmartSD

Connect Security

Alarm Meldnet

CDVI

ASIS

VideoGuard

Add Secure

Paxton

NetworxConnect

Lobeco

Secusoft

Brivo

Gold-IP

Milestone

SMC Alarmcentrale

CSL

Sequrix

Seagate

Crown Security Services

Centurion

Network Optix

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

Hanwha Vision Europe

Kidde Commercial

Uniview

HD Security

Bydemes

SmartCell

ARAS

BHVcertificaat.online

EAL

2N

HID

G4S

Paraat

Ajax Systems

VBN

Genetec

Bosch Security Systems

Distri Company

Top Security

NIBHV

Masset

Aritech

Securitas

Maar 5% van de auto's beveiligd tegen keyless entry-diefstal

16 februari 2022
Redactie
07:33

Auto’s met ‘keyless entry’ zijn relatief makkelijk te stelen. Dit is met techniek te voorkomen, maar fabrikanten zijn terughoudend met het toepassen van die oplossing. De Duitse ANWB, ADAC, testte onlangs 500 automodellen. Slechts 24 bleken er beveiligd te zijn tegen de diefstalmethode met ‘keyless entry’.
Wie wil profiteren van het gemak van ‘keyless entry’, maar niet onverwachts met een lege parkeerplaats geconfronteerd wil worden kan kiezen uit onder andere de A3 en A5 40 G-Tron van Audi, de iX X-Drive van BMW, de Cupra Formentor, de E-Pace en i-Pace van Jaguar, de Land Rover Defender en Discovery, de Range Rover, de Mercedes S500, de Seat Leon, de Eniaq en Octavia van Skoda en de Caddy, Golf 8, ID.3, ID.4 en Polo van Volkswagen. Verreweg de meeste andere auto’s zijn eenvoudig te stelen door het signaal van de sleutel op te vangen en dat versterkt naar de auto te sturen.
Maatregelen
Om deze met online verkrijgbare apparatuur uitgevoerde diefstallen te voorkomen, kan het sleutelsysteem worden beveiligd met Ultra Wide Band-technologie (UWB). Die zorgt ervoor dat het voertuig de werkelijke afstand van de autosleutel tot de auto herkent, waardoor deze alleen start als de sleutel zich in de buurt bevindt. Een andere methode werkt met een bewegingssensor in de sleutel. De sleutel moet bewegen, anders wordt geen signaal uitgezonden. Als de eigenaar thuis of op het werk de sleutel op zak houdt, werkt deze methode niet. Daarom kregen 37 automodellen met deze technologie niet het predicaat diefstalveilig. Ook auto’s waarbij de gebruiker een handeling moet verrichten om diefstal via ‘keyless entry’ te voorkomen, werden niet voldoende veilig bevonden. Voor die auto’s worden extra maatregelen aanbevolen, zoals een stuurslot, een gps-volgsysteem, een alarmsysteem, (op eigen terrein) een camera met bewegingsdetectie, een garage of een metalen koektrommel om de sleutel in op te bergen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

Suricat

SequriX

Seagate

Boon Edam

Wordt een partner