Maatregelen effectief tegen koperdiefstal van spoorwegen
Spoorbeheerders boeken volgens De Telegraaf spectaculaire resultaten in hun strijd tegen koperdiefstallen. Het afgelopen jaar bleef het bij 130 diefstallen of pogingen daartoe en dat was minder dan in de tien jaren daarvoor.
De Telegraaf baseert zich op cijfers van spoorbeheerder ProRail. Daaruit blijkt ook dat 2012 nog 516 koperdiefstallen plaatsvonden, wat ruim 3 miljoen euro schade opleverde. De diefstallen veroorzaken niet alleen schade, maar leveren ook veel overlast op, doordat treinen tijdelijk niet kunnen rijden. In 2017 gebeurde dat 1412 keer. De directe schade dat jaar bedroeg ruim 550.000 euro.
Om koperdiefstallen terug te dringen, wordt ’s nachts door beveiligers en boa’s met honden gesurveilleerd. Ook worden op veel plaatsen camera’s met infrarood bewegingsdetectie geplaatst. Verder gebruikt ProRail synthetisch DNA op koperen leidingen. Veel inkopers van metalen controleren aangeboden partijen hierop, om niet het risico te lopen van heling te worden beschuldigd. Mocht een partij koper worden aangetroffen, dan kan de politie aan de hand van het synthetisch DNA zien waar het metaal van afkomstig is.