Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Unii

2N

VVNL

IDIS

Uniview

OSEC

HID

Multiwacht

Alarm Meldnet

Bydemes

Connect Security

ADI

Sequrix

Service Centrale Nederland

Add Secure

Advancis

VAIBS

NetworxConnect

EAL

CDVI

Top Security

NIBHV

Oribi ID Solutions

Optex

Genetec

Aritech

Nenova

Dero Security Products

VideoGuard

Hikvision

SmartCell

Brivo

Hanwha Vision Europe

Distri Company

Lobeco

VEB

VBN

Seris

Regio Control Veldt

Kidde Commercial

Milestone

Secusoft

G4S

Intrasec

SOBA

Akuvox

SmartSD

Seagate

Gold-IP

i-Pro

Ajax Systems

CSL

Paraat

Alphatronics

Eizo

MOBOTIX

Network Optix

PG Security Systems

ARAS

ASSA ABLOY

Traka ASSA ABLOY

ASIS

Kiwa

Securitas

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

Trigion

HD Security

Crown Security Services

SMC Alarmcentrale

Masset

Centurion

Avigilon Alta

Paxton

Medicijnendiefstal in de zorg: elke twee weken een ontslag

12 december 2024
Redactie
08:55

Van 2021 tot 2023 zijn 95 zorgmedewerkers ontslagen omdat ze medicijnen uit de voorraadkast hebben meegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De meeste incidenten vonden plaats in ziekenhuizen, waar de helft van de ontslagen te maken had met medicijnendiefstal. In verpleeghuizen en de thuiszorg was dit 15 procent van de gevallen.

Vooral benzodiazepines, die worden gebruikt bij slaapproblemen en paniekaanvallen, zijn populair bij diefstal. Ook pijnstillers zoals tramadol, morfine en oxycodon worden regelmatig meegenomen.
De inspectie vermoedt dat het werkelijke aantal gevallen hoger ligt. Veel zorgpersoneel ziet het gebruik van medicijnen als normaal en vaak blijft het onopgemerkt door de zorgaanbieder, aldus de inspectie.
Hoe vaak het gaat om een eenmalige tablet of langdurige diefstal is niet altijd duidelijk. In enkele gevallen worden de medicijnen gestolen voor doorverkoop. Meestal wordt betrapt personeel direct ontslagen, ongeacht de omvang van het misdrijf.

Oorzaken en risico’s
De betrapte zorgmedewerkers wijzen vaak op een hoge werkdruk, wisselende diensten en problemen in de privésfeer als oorzaken. De inspectie wijst op gebrekkig toezicht en een gebrek aan kennis bij zorginstellingen over wie toegang heeft tot medicijnkasten. Het gebruik van verschillende softwaresystemen maakt het bovendien lastig om medicijngebruik goed bij te houden.
Sommige ziekenhuizen kiezen voor streng toezicht, zoals camera’s bij medicijnkasten, terwijl andere instellingen dit onethisch vinden.
De inspectie pleit voor een kleinere en overzichtelijke medicijnvoorraad en een betere toegangsbewaking. Toch benadrukken ze vooral het belang van een cultuuromslag. Het is volgens de inspectie cruciaal om dit probleem bespreekbaar te maken. Het advies is om in gesprek te gaan met medewerkers die zich niet goed voelen, in plaats van hen direct te ontslaan. Gezien het personeelstekort in de zorg is het belangrijk om duurzame oplossingen te vinden, zonder de werkdruk verder te verhogen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Suricat

Videoguard

SequriX

Seagate

Wordt een partner